EN JULEHILSEN – GOD JUL OG GODT NYTÅR

 

EN JULEHILSEN –  ELLER HVAD VERDI IKKE VIDSTE…

 

Tak fordi jeg har måttet dele teateroplevelser med dig på DET SKU’ DU SE i det forgangne år.

En julehilsen - detskuduse

DET SKU’ DU SE har haft en flot vækst i læsertal og sidevisninger, i et teaterfattigt 2020 med begrænset udbud af forestillinger.

Jeg glæder mig til et nyt år med masser af nye anmeldelser og inspiration til dit næste teaterbesøg, i takt med de stadigt lysere udsigter til normalisering.

Tillad mig i den forbindelse at reflektere lidt, som anmeldere bør.

Nettet og de sociale medier har skabt en demokratisering af anmelderfaget, som passer nogle bedre end andre.

De gammeldags kulturkritikere har fået selskab af en version 2.0 af anmeldere og bloggere, der trækker på forskellige erfaringsgrundlag og lader vekslende indsigter kaste lys på hinanden.

Selv er jeg ’erfaringsramt’ af et langt teatermisbrug og 35 år som kreativ direktør i reklamebranchen, hvor AIDA ikke er en opera, men en kommunikationsmodel der sidder på rygraden. (Awareness – Interest – Desire – Action).

Verdi vidste det ikke, men AIDA er faktisk et værktøj til at skrive engagerende og aktiverende, som jeg håber du kan genkende i mine anmeldelser.

De mest mavesure i teaterpressen har kaldt demokratiseringen for ekspertisens død, og talt om højrøstede holdninger uden faglighed.

Sandheden er vel blot at kulturkritikken er under konstant udvikling, ligesom kunsten er det.

DET SKU’ DU SE skriver for at placere sig i det øverste lag af uafhængige anmeldere med vægt på lødighed, læseværdi og respekt for kunstnerne.

Lykkes det? Det vil jeg lade dig om at bedømme.

Perfid kritik for underholdningens skyld er no go – ligesom jeg anser seksstjernede anmeldelser på automatpilot for at være gennemskueligt plattenslageri for at få sin anmeldelse til at stå ’øverst i annoncen’.

Jeg har været i reklamebranchen længe nok til at vide, at du godt kan narre noget af publikum noget af tiden, men du kan ikke narre hele publikum hele tiden.

Jeg anmelder teater con amore, uafhængigt og honorarløst, fordi jeg ikke kan lade være.

 Jeg forsøger at bringe kulturanmeldelsen mere i øjenhøjde og gøre den mere underholdende og serviceorienteret, i takt med at oplevelsesøkonomien udvikler sig.

Derfor kobler DET SKU’ DU SE gerne flere genrer sammen.

F.eks. ved at trække referencer til moderne populærkultur ind i anmeldelser af ’ophøjede’ opera- og teater-klassikere.

Og gennem flittig omtale af strategisk velplacerede restaurantbesøg i forbindelse med teaterturen.

Alle publikumsanalyser betoner netop øjenhøjden, fællesskabet og den sociale helhedsoplevelse som en vigtig del af dét at gå i teatret. En melodi, jeg meget gerne spiller med på.

– Jens Winther

HAR DU PRØVET DET SKU’ DU SE QUIZZEN

Du læser dette, fordi du læser kulturanmeldelser. Så ved du mere om opera og teater, end du tror.

Få (måske) en succesoplevelse i Det Sku’ Du Se-Quizzen.
Tag fem minutters pause med lidt uforpligtende opera, teater, skuespil, musicals og gode spisesteder.

Du finder quizzen her

Her er tre  smagsprøver.

DE HOVEDLØSE var titlen på teater Mungo Park’s store succes i Anna Malzers forrygende debut-forestiling.

Hvem handlede stykket om?

Donald Trump og Hillary Clinton? De Gule Veste? 

IDOMENEO  er en af de lidt mindre kendte operaer af en af de helt store mestre.

Hvem er komponisten?

Verdi? Mozart?

DET STORE STILEHÆFTE lagde anmelderne ned på Husets Teater.

Hvilken af de to medvirkende stjerneskuespillere var også teatrets direktør?

Olaf Johannessen? Jens Albinus?

Fortsæt her…. www.quiz.detskuduse.dk