SALOME • WIEN STAATSOPER

★★★★★☆

Foto: Ashley Taylor

ANMELDELSE SALOME: SEXISTISK ADFÆRD I MUSIKALSK INFERNO PÅ WIENER STAATSOPER

Den efterspurgte finske sopran Camilla Nylund leverer en rasende god Salome på Wiener Staatsoper, hvor den stærkt visuelt anlagte franske instruktør Cyril Teste har skabt en spektakulær, vildt dynamisk opsætning af Richard Strauss mesterværk.

Musikalsk er det et brag af en operakomposition, der både udfordrer og forbløffer publikum med sit cinematiske præg og tilløb til atonalt inferno af lyd og effekter.

Foto: Ashley Taylor

Jeg har selv været nogle år om at blive moden til omfavne Strauss musik, som jeg i dag nyder for sin innovative kraft og   malende dramatik. I Wiens berømte Staatsoper giver den schweiziske stjernedirigent Philippe Jordan (49) Strauss ekstraordinære en-akter sådan én over nakken, at man går næsten musikalsk forslået derfra.

Ar på sjælen risikerer man også. Salome efterlader knap 2.000 publikummer i den fyldte sal med en angstfuld følelse af desperation og undergang efter 100 minutter præget af sexistisk adfærd og buldrende musikalsk inferno.

Det kan heldigvis klappes væk – og bliver det! Sjældent oplever jeg en så entusiastisk begejstring for så smalt og udfordrende et værk. Klaveret spiller bare anderledes i Wien!

Foto: Michal Pöhn

Salome er en prinsesse, der er vokset op faderløs under voksende seksuel chikane fra sin stedfar Herodes.

Som en slags psykologisk forsvar udvikler hun en stærk, lidenskabelig tiltrækning til den tilfangetagne profet Jochanaan (Johannes Døberen).

Jochanaan afviser imidlertid den unge prinsesse, da han som den eneste ser hende som det misbrugte barn hun er, snarere end en attråværdig godte. Afvisningen medfører, at hun lokker Herodes til at få ham halshugget.

Instruktør Cyril Teste vækker Salomes følelsesmæssige pine til live, mens han fortæller historien om et magtfuldt dynasti på vej mod det endelige moralske forfald og den selvdestruktion, der hele tiden har ligget i kortene.

På scenen er Camilla Nylunds kraftfuldt velsyngende Salome dubleret af hele to tavse alter ego’er, der tilsammen lykkes med at gestalte figuren som barn, teenager og voksen kvinde.

Foto: Michal Pöhn

Et begavet greb, der løser det problem, at sopraner med fysik til at synge det krævende parti, sjældent fungerer overbevisende erotisk i nøglescenen De Syv Slørs Dans, hvor Salome forfører sin magtfulde stedfar til at levere profetens hoved på et sølvfad.

Foto: Michal Pöhn

Den ikoniske scene er fremragende forløst med incestuøs dans på bordene blæst op i l live video på store bagskærme i det smagfuldt indrettede palads, hvor handlingen udspiller sig omkring et overdådigt middagsselskab, Inden det hele går i rødt og undergangen indtræffer.

Foto: Michal Pöhn

En virkelig flot forestilling i en blæret scenegrafi med voldsomt scenisk impact og psykologisk dybde, toppet af stærke sangerpræstationer fra Nylund som Salome, Gerhard Siegel som Herodes og Iain Patterson som Jochanaan.

Opera på internationalt topniveau, der sidder i kroppen længe efter tæppefald  – og som scorer fem sikre stjerner fra Det Sku’ Du Se.