EN IDEEL ÆGTEMAND • GRØNNEGÅRDSTEATRET
★★★★★★
ANMELDELSE EN IDEEL ÆGTEMAND: TOP VELOPLAGT GRØNNEGÅRDSTEATER MED VID OG BID
Knivskarpe replikdueller fræser gennem Oscar Wilde’s updatede satirekomedie En Ideel Ægtemand, hvor et top veloplagt cast i intelligent, cartoonish scenografi og herlige, pangfarvede kostumer leverer aldeles dejligt Grønnegårdsteater med både vid og bid.
Den irsk/engelske forfatter og überdandy, queer-ikonet Oscar Wilde spidder en selvfed, engelsk overklasses dobbeltmoral og hykleri i en herlig omgang sommersjov, der stiller sig sprudlende an som letbenet komedie i Niels Erlings gennemført underholdende iscenesættelse.
Selvfølgelig stikker det hele dybere end som så, i sin begavede samfundskritik, der i denne aftapning nok handler om børssvindel – men lige så godt kunne have været nye, svidende Me Too-smæk til magtfulde folk med snavs i bagagen.
Sir Robert Chiltern og hustru Gertrude er et vaskeægte powercouple, der minder mig ikke så lidt om hovedkaraktererne i den fine HBO serie The Guilded Age. Parret soler sig med lad ynde i succes, anerkendelse og high society parties, indtil en uventet gæst dukker op med en ubekvem sandhed fra fortiden…
Et brev, der afdækker, at formuen, Sir Chilterns uplettede anseelse, knirkefrie ægteskab og voksende politiske indflydelse er bygget på, er resultatet af lyssky insiderhandel før udtrykket blev opfundet. Kommer sandheden frem, er fanden løs og komplet statustab en kendsgerning.
Hermed er stykkets indre motor tændt, og så går det ellers bare hu hej vilde dyr i halvanden times tid mon stop, mens afpresnings-plottet vikler sig ind og ud i raffinerede replikker på vej mod problemets afmontering i en skøn finale med happy end for de fleste.
Hvordan nuancen i dén formulering skal forstås, skal du selv gå ind og opdage. Begavet samfundskritik i kærlig servering er det, når medvidere må bankes på plads, og eventuelle rester af skyldfølelse fejes ind under gulvtæppet for at alt kan fortsætte, som det plejer.
Løjerne er sommerkomik med en pointe, som det Moliére/Holberg repertoire, Grønnegårdsteatret normalt diverterer med – men i i år i en lidt mere moderne udgave – og det er helt rart!
Der leveres sprødt skuespil med skarp timing fra et yderst veloplagt cast hvor Andrea Øst Birkkjær, Luise Kirsten Skov, Laura Bro, Tina Gylling Mortensen, Jeppe Ellegaard Marling, Johannes Lilleøre og Jens Sætter-Lassen stråler om kap.
Kostumer og scenografi af Petruska Miehe-Renard er en fryd for øjet, og jeg er vild med forestillingens utraditionelle sound design, ikke mindst, da Laura Skjoldborg i pink candyfloss-look pludselig crooner sig gennem Barbra Streisand/Bee Gees klassikeren Woman in Love, da komediedramaet når sit klimaks.
Hvis jeg ikke tidligere havde fattet dén sangs djævelske undertone af kampklar jalousi, så er den vist feset ind nu!
Odd Fellow Palæets baghave danner traditionen tro ramme om denne outdooor-venlige, intelligente og elementært morsomme teateroplevelse, der lokker denne anmelder op på seks stjerner inkl. rosé og kirsebær på rækkerne – jo, det må man godt.