GIOVANNA D’ARCO • COPENHAGEN OPERA FESTIVAL

★★★★☆☆

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

ANMELDELSE GIOVANNA D’ARCO: SÅ SPIDSEDE MAN LIGE ØRER

Verdi’s Jeanne d’Arc er måske ikke verdens bedste opera, men den kan alligevel noget, når Malmø Operaorkester og kor fyrer den af i koncertant version på operafestivalens udendørs scene på Den Røde Plads.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Den medlevende italienske dirigent Daniela Musca har i dén grad styr på sin Verdi og lokker et imponerende lydtryk og en for outdoor-performance overraskende tæt klang ud af orkesteret.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Jeanne d’Arc er som bekendt fortællingen om den unge bondepige, der på himmelsk bud fører den franske hær til kamp og flere sejre over invaderende englændere – men ender med at blive brændt på bålet som heks. 

Nogle siger lidt spidst, at operaen dokumenterer den afgrund af kvalitetsforskel, der kan være på Verdis værker.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Solisterne er aftenens oplevelse. Ikke mindst den norske tenor Bror Magnus Tödenes – et af Skandinaviens varme tenornavne i disse år – i partiet som kong Carlo.  spidsede man lige ører i den lune sommeraften.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

 Polske Ania Jeruc (sopran) diverterer i titelpartiet med vokal fylde og ekvilibristiske koloraturer, mens brasilianske Leonardo Neiva leverer en rundet, dominant baryton som Jeanne d’Arcs far Giacomo.

 Giovanna d’Arco er Verdis 7. opera og komponeret små 10 år inden hit-paraden Rigoletto, Trubaduren og La Traviata, og har ikke samme klasse.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

 

Denne fine aften på Nørrebro fik publikum alligevel en flot musikalsk oplevelse med store, dramatiske korpartier, lidenskabelige arier og ganske forrygende duetter/trio’er, hvor Verdi’s talent sprudlede.

Forestillingen kan opleves på Malmø Opera fra 12. oktober i fuldt scenisk udtræk og kunne snildt være turen værd.