PASSAGES • COPENHAGEN OPERA FESTIVAL
★★☆☆☆☆
ANMELDELSE PASSAGES: KOMPLET NONSENS I OVERSPÆNDT NARRATIV
Der er så meget, jeg ikke forstår. Passages er en af dem. Et usammenhængende performanceværk, der surfer gennem Thorvaldsens museum på en sjasket lydbølge af lys tenor, mezzosopran, bratsch, cello, percussion og elektronik, indhyllet i neonlys og løse bidder af moderne dans.
Ideen er højtideligt konceptualiseret som et dirrende møde mellem museets værker, operaens og stemmens kraft. En udforskning af flygtighed og fastholdelse i ekspressivt lyd- og lysdesign.
I praksis sker der dét, at en gruppe performere trækker publikum rundt i museets rum, undertiden syngende/messende, undertiden ledsaget af løsrevne strofer på bratsch eller cello, visse steder suppleret af en kvindelig visuel artist, der tegner/maler motiver på store presenninger udspændt på gulvet, uden nærmere forklaring, end at motiverne synes delvist inspireret af de udstillede skulpturer.
Værket havde premiere i Antwerpen i foråret og har derefter turneret på forskellige museer og dermed skiftet ham flere gange som en hyldest til kunstens og livets foranderlighed. Words, words, words.
I en slags finale får den fuld gas på orientalsk percussion mens nogle dybe, konkluderende akkorder spilles på et indrullet koncertflygel, tilsat hårdt gult sidelys og elektronika ambience afviklet fra en laptop i baggrunden.
Forestillingen beskriver sig som en svævende atmosfærisk iscenesættelse af mødet mellem liv og død. Jeg er på intet tidspunkt gennem de 55 minutters kaos i nærheden af at fange den kunstneriske impuls.
Det hele ligner kejserens nye klæder med støtte fra diverse offentlige kasser, herunder Statens Kunstfond, der præsenteret for det overspændte narrativ måske ikke har turdet sige nej tak.
Ellers er det bare mig, der er blind for artistisk kvalitet , som udfoldes lige for næsen af mig.
To stjerner fra det Sku’ Du Se. Det er svært at være både ærlig og høflig.