SORT SAMVITTIGHED #4 • BETTY NANSEN TEATRET
★★★★★☆
ANMELDELSE SORT SAMVITTIGHED #4: DYBT ORIGINALT TEATER FOR FULD UDBLÆSNING
Hellere alt for meget end lidt for lidt. Sådan er mottoet hos kunstnerkollektivet Sort Samvittighed, der lader samtidssatiren sprudle helt balstyrisk i deres nye forestilling på Betty Nansen. Det bobler af intelligent humor, sex og musikalitet i en skøn iscenesættelse, man ikke kan lade være med at forelske sig i.
Sort Samvittighed #4 er vittigt konceptualiseret som en antropologisk udforskning af hverdagslivets krav, idealer og fikse ideer. Hvad er det, der samler og skiller? Hvad sker der, når fællesskabet bliver for stramt? Hvor meget skal vi samtale om det, hvis det kniber med orgasmen? Må man banke på hos naboen uden at have ringet først?
Sort Samvittighed er en vild, kaosparat teatermaskine, som dyrker en billedstærk aktivisme-æstetik med bred appel og masser af selvironi.
Gruppen udgøres af Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Tilde Maja Fredriksen, Kitt Maiken Mortensen, Signe Egholm Olsen og Leila Vestgaard. Kollektivet er dygtigt iscenesat/imstrueret af Elisa Kragerup/ Signe Fabricius med vildt herlige kostumer og scenografi af Ida Marie Ellekilde.
Sort Samvittighed er blevet et ikon i dansk teater. Ensemblet har en unik gruppedynamik, med en hulens masse drønsjovt småspil og improvisationer mellem aktørerne – de kan slet ikke kan lade være.
Lad så ligge, at den røde tråd i dette vildtvoksende show nogle gange fortaber sig i forvirringen og momentvis får det samlede indtryk til at fremstå ufærdigt. Det uperfekte er perfekt, som man siger.
Jeanett Albeck er en på alle måder fascinerende multikunster og hjertet, der banker i forestillingen. førstekomponist bag sangene og førstemusiker på scenen. Sangteksterne er hendes originale materiale eller frie remix af danske forfattere som Tove Ditlevsen, Pia Tafdrup og Inger Christensen m.fl.
Kvinderoller hudflettes, men det er ikke så feministisk, at det gør noget. Dertil er satiren over kønnene pakket ind i alt for gakket hurlumhej.
Det ene skønne tableau afløser det andet. Kostumer og makeup’s er grotesk overdrevne. Alt er trykket til det yderste med foragt for orden.
I forestillingens måske bedste nummer sidder de seks kvinder i en rundkreds midt på scenen og leger med deres spilledåser. (Du læste rigtigt). Én misser det eftertragtede crescendo og må trøstes af de andre i en omklamrende, påtrængende flok-solidaritet, der rammer konceptet midt i skiven.
Det samme gælder den dybt herlige sketch Meget Mere Dig hvor flokken tappert prøver at trøste staklen, som er blevet hældt ud af kæresten. Skidtpyt, du er meget mere dig nu… Vi er meget mere os… hældt ud… meget mere dig… Guddommeligt.
Sort Samvittighed #4 Sparker døren ind til tidens tabuer og er båret af en tankevækkende humor, der både kan være subtil og in your face.
Dybt originalt teater for fuld udblæsning og trods ujævnheder velnok efterårets bedste billet. Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.