IL TRITTICO • OPERAEN

★★★★★☆

Foto: Miklos Szabo

ANMELDELSE IL TRITTICO: OPERA-SNACKS I MUNDRETTE BIDDER

Il Trittico er en aldeles dejlig, inkluderende operaoplevelse for et bredt publikum. Pragtfuld musik og en veloplagt, up-to-date scenografi indrammer den italienske instruktør Damiano Michieletto’s vellykkede iscenesættelse, der kan nydes som operasnacks i mundrette bidder af både begyndere og viderekomne.

Puccini skrev Il Trittico til det amerikanske publikum på The Met i 1918. Lad os bare omfavne klicheen om, at de er lidt kulturløse derovre. Måske er det derfor, han skabte værket som en trilogi af tre korte en-aktere, man kunne fristes til at kalde opera-fastfood.

(Det ville selvfølgelig være en grov fornærmelse, da Il Trittico er alt andet end tomme kalorier.)

Il Trittico’s tre episoder er en slags showcase, der illustrerer variationer af operafortælling.

Foto: Miklos Szabo

KAPPEN er et mørkt jalousidrama, der kunne have udspillet sig i en Maigret roman. Det handler om et kærlighedsmord på en flodpram i tågen ved Seinens bred. Sublim musik løfter det måske lidt banale plot, der er sat i et råt havnearbejdermiljø med damer, druk og håbløse fremtidsudsigter.

Foto: Miklos Szabo

SØSTER ANGELICA er en kodyl, sentimental tåreperser om dyb, menneskelig tragedie, isnende kynisme og religiøs barmhjertighed. Well, i denne udgave nok mest mangel på barmhjertighed.

GIANNI SCHICCI er en munter operakomedie i buffa-stil med et af operarepertoirets største arie-hits. (O Mio Babbino Caro).

Trilogien er angiveligt inspireret af Dantes Guddommelige komedie, og kan læses som en rejse fra Helvede gennem skærsilden til Paradis.

Stjerneinstruktøren Barrie Kosky læser Trittico som døden på tre måder og scorede seks stjerner med sin fremragende Trittico produktion fra Amsterdam, som jeg anmeldte tidligere på året. Læs her og få lidt mere kød på handling og baggrund.

Foto: Miklos Szabo

Operaens repremiere på Michieletto’s udgave er besat med et velsyngende cast, hvor Guatamala-sopranen Adriana Gonzales topper med sin gribende præstation som Søster Angelica, skarpt fulgt af den georgiske dunder-baryton Misha Kiria som Gianni Schicci.

Vore lokale helte, Niels Jørgen Riis, Sine Bundgaard, Johanne Bock, Hanne Fischer og Gert Henning-Jensen synger med smittende overskud i roller, de tydeligvis holder af at optræde i. Det er bare at læne sig tilbage og nyde det hele inkl. Paolo Fantin’s opfindsomme, ekstemporerede scenografi, der tilføjer et passende lag af modernitet uden at gå alt for meget i vejen.

Foto: Miklos Szabo

Jeg har efterhånden set Il Trittico en hel del gange, og jeg imponeres hver gang over Puccinis formidable instrumentering af de tre værker, som både er meget forskellige og ret homogene i deres mesterlige, musikalske tekstur.

Foto: Miklos Szabo

Du lytter til en mester på toppen af karrieren. Puccini skønmaler med følelserne i sin raffinerede, melodramatiske komposition, som i sig selv er hele aftenen værd.Topklasse. 

Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se. God tur i Operaen.