MANON MANON MANON • TEATRO REGIO TORINO

★★★★☆☆

ANMELDELSE MANON MANON MANON: LILLE GENISTREG I TORINO

Operaen i Torino har begået en lille genistreg ved at opføre Massenets, Puccinis og Daniel Aubers tre forskellige operaudgaver af den tragiske fortælling om Manon Lescault, side om side gennem oktober måned. Alle tre værker iscenesat af den franske instruktør Arnoud Bernard, som lykkes langt hen ad vejen med et gennemgående, konceptuelt greb til at holde sammen på det hele.

Det Sku’ Du Se var inviteret til en weekend, hvor de tre operaer blev opført tre dage i rap. En spændende, i sandhedens navn velnok lidt ujævn, men også ubetinget interessant operaoplevelse, der med sit kreative format kunne gå hen og inspirere teaterchefer over hele Europa.

Del 1  – Manon

Foto: Mattia Gaido

Første trin af Manon raketten var Massenet’s fine udgave fra 1884, som er et eksempel på fransk opera, når den er allerbedst. Iscenesættelsen vævede sig ind og ud af vekslende mega-projektioner af filmklip fra Brigitte Bardot’s 1960’er film La Vérité, der bidrog usædvanlig stærkt med sin sort-hvide æstetik.

Foto: Mattia Gaido

Forestillingens greb var at duplikere filmscenerne live i en slags flydende, transparent fortælling, der indrammede tragedien forbilledligt, sammen med Massenets gribende score, der både leverer på romantik og drama.

Iscenesættelsen var effektueret som en slags retsalsdrama med en stribe af iagttagende dommere på et überdelikat lyssat dommerpodie bagtil, med en åben plads foran, hvor handlingen udspillede sig i flashbacks og flasforwards. Et både avanceret og velfungerende greb, der tog kegler.

Solisterne, den skønne russiske sopran Ekaterina Bakanova (Manon) og den brasilianske tenor Atali Ayan (Des Grieux) var i absolut topklasse ved denne opførelse, som blev live transmitteret på italiensk  radio og tv med et heftigt opbud af kameraer i salen.

Massenet er ikke den hurtigste til at afvikle et plot. På den anden side stikker følelserne dybt og sætter sig i publikum, ikke mindst i den gribende selvmords-finale, der kalder tårerne frem, da Manon forlader denne verden i en transparent blanding af hvirvlende filmklip i fransk auteur-stil, kombineret med og live action omkring en hospitalsseng på den nøgne scene.

Foto: Mattia Gaido

Ganske enkelt et fremragende operamoment, som helt fortjent modtog voldsom applaus fra et veloplagt publikum af eksperter, da organisationen Opera Europa holdt sin tredages konference netop denne weekend med Torino operaen som vært for kunst, kanapeer og rigeligt med prosecco.

Del 2 – Manon

Foto: Simone Borrasi

Anden afdeling af tre gange Manon var ikke helt så overbevisende som den første. Instruktør Bernard videreførte sin æteriske blanding af sort hvid filmæstetik i medfortællende klip på bagskærme eller semitransparente fortæpper.

Puccini udgaven fra 1893 var illustreret af 1940-film noir sekvenser, der virkede stik mod hensigten,og gjorde fortællingen mere gammeldags, end godt var. Første akt udspillede sig i en gigantisk ventesal på en banegård med flotte korstykker og dygtigt iscenesatte massekoreografier til Puccinis livlige musik.

Solisterne var et medium til skuffende bekendtskab, hvor især tenoren Roberto Aronica savnede charme både i det sceniske og klanglige udtryk. Sopranen Erika Grimaldi slap bedre fra opgaven og høstede flere spontane applauser undervejs.

Foto: Simone Borrasi

Anden akt udspillede sig som en slags filmoptagelse i en lang meta-sekvens med masser af løjerlige, varietéagtige indfald, som det var svært at finde hoved og hale i.

Foto: Simone Borrasi

I en stresset pausesnak med instruktør Bernard, der var mere optaget af et teknisk problem, kom jeg for skade referere en af Jørgen Leths signaturbemærkninger – også i dag har jeg oplevet noget, jeg først forstår i morgen.

En i mine øjne fleksibel karakteristik af anden akt, der ikke faldt i god jord hos den selvsikre franskmand. Han bad mig i øvrigt hilse Kasper Holten og Elisabeth Linton og sige, at han meget gerne vil sætte en forestilling op i København.

Foto: Simone Borrasi

Rejsen til Amerika foregik i hjælpeløse, lowtech filmklip, der mundede ud i en besynderlig ørkenvandring i noget, der lignede Sahara, men nok skulle forestille Louisiana.

Orkesteret var storspillende og man fornemmede tydeligt Puccinis enestående kvalitet. Herunder hans særlige måde at orkestrere på, med tydelige melodilinjer i stort udtræk, hvorover solisterne svævede med deres fængende, næsten hitprægede arier.

Del 3 – Manon

Foto: Daniele Ratti

Tredje del af Torinos Manon-triptych var en omgang festlig operakomik af den franske komponist Daniel Auber, som tiden er løbet fuldstændig fra.  

Et vildt gak-gak af koloratursang, der bimlede og bamlede, massekoreografier og store korsatser med et kaotisk opbud af medvirkende, iscenesat med filmklip fra 30’erne 20’erne, og så gammeldags, at der nok er en god grund til, at denne opera er gået i glemmebogen.

Et damplokomotiv af forvirring, der pumpede gennem en halvtom sal og efterlod de fleste uberørt.

Foto: Daniele Ratti

Sopranen Marie-Eve Munger var drønstærk i sin koloratur-gymnastik og gjorde sit til at holde forestillingen oven vande, men man sad ret hurtigt med en fornemmelse af at overvære Manon-trioens svage led.

Mod slutningen skiftede musikken imidlertid karakter, og instruktør Bernard skruede klædeligt ned for buffa løjerne. Faktisk fik vi en finale, der endte med at blive gribende, udspillet på et jungle agtigt bagtæppe i stedet for den sædvanlige ørken-tragedie.

Kæmpe portrætter af de tre forestillingers titelfigur tonede op på bagvæggen som billeder på de tre sider af Manon, der blev præsenteret over tre dages forestillinger.

Var Manon en fri sjæl i et bur, et sagesløst offer for patriarkatet, en stolt feministisk frontkæmper, eller bare en useriøs, forlystelsessyg bitch? En meget effektfuld og tankevækkende afslutning.

Samlet set var MMM en flot oplevelse i sit insisterende, cinematiske koncept, hvori nogle af forestillingerne passede bedre end andre.

Trippel-formatet er under alle omstændigheder et stærkt, campaignable greb, der giver publikum mulighed for at give sig hen i et kurateret operaflow, lige som man gør med Wagners Ring.  

Mozarts Da Ponte trilogi og Donizettis Tudor-trio er oplagte, men der er mange måder at skære dén kage på, som kunne vække opera-appetitten hos et bredt publikum.