SWEENY TODD • KOMISCHE OPER

★★★★☆☆

Foto: Jan Windszus Photography

ANMELDELSE SWEENY TODD: HÆVNEN ER BLODPØLSE I BERLIN

Hævnen er blodpølse, forkynder lysreklamerne foran Schillertheater i Vestberlin, hvor dørene slås op for mesterinstruktøren Barrie Kosky’s spritnye opsætning af dramaet om den dæmoniske barber fra Fleet Street.

Kongen af bling-bling og burlesque synes dog ikke helt så skarp som ragekniven, i sin iscenesættelse af Stephen Sondheims sorte operette Sweeny Todd; den forurettede barber med det nok så forståelige hævnmotiv, der skærer halsen over på sine kunder, og skaffer ligene af vejen som fyld i Mrs. Lovett’s storsælgende meatpies.

Det Sku’ Du Se var premiere-inviteret og vidne til et stykke førsteklasses teaterhåndværk med overraskende underskud af den sædvanlige Kosky-magi, der har gjort hans iscenesættelser så populære over hele Europa.

Måske er det Komische Opers midlertidige ombygnings-udflytning til det lidt mindre og måske knap så teknisk ressourcestærke Schillertheater, der gør, at Kosky’s Sweeny Todd produktion ikke folder sig ud i mesterens sædvanlige splendour.

Foto: Jan Windszus Photography

Forestillingens stage design bæres af kæmpemæssige, sort/hvid projektioner af usle 1800-tals London-slumkvarterer, hvori handlingen udspiller sig. Eneste sætstykke er en stor kasse midt på scenen med Mrs. Lovetts pie-bageri i bunden og barberens salon oven på.

Trods flere veltimede massescenografier med gadens folk synes eksekveringen i lange stræk underfremkaldt, til trods for ferme greb i den tekniske afvikling af det fotostat-baserede univers.

Foto: Jan Windszus Photography

Heldigvis er castet helt top med en forrygende Christopher Purves i titelrollen, Dagmar Manzel som Mrs. Lovett og en helt vidunderlig Ivan Tursic som den italienske barber Pirelli, der har luret barberens dobbeltspil og er den første, der må lade livet i Sweeny Todds barberstol efter et mislykket afpresningsforsøg. 

Christopher Purves synger med nougatblød baryton og kæmpe scenisk overskud, og jeg genkendte ham snart fra rollen som Niebelung-gnomen Alberich fra Ringen i både Zürich og Covent Garden. Purves hyggede sig ved premierefesten klædt i gul kilt og knæstrømper. Vi er på øverste hylde i showbiz.

Som du sikkert ved, har nedrige dommer Turpin (billedet på forestillingens samfundskritik og sociale indignation) sat hele historien i gang ved at dømme barberen til 15 års straffearbejde i Australien på falske anklager, for dernæst at voldtage hustruen og adoptere datteren.

Den stakkels pige reddes på målstregen fra tvangsægteskab og ufrivillig bryllupsnat med liderbuksen Turpin, som er fremragende gestaltet af Hamborg-bassen Jens Larsen.

Foto: Jan Windszus Photography

Anden del kommer flyvende fra start med store ensembler uden for Pie-shoppen, der med sine ’forbedrede’ opskrifter for alvor har fået vind i sejlene. Efterspørgslen stiger og stiger, og stribevis af kunder må lade livet, før lykkes barberen at få taget hævn over dommeren i en kompliceret finale, hvor ikke alt er, som man troede, og ikke alt går som håbet.

Foto: Jan Windszus Photography

Fire stjerner fra Det Sku’ Se til Kosky’s Sweeny Todd, som er teaterunderholdning af ubetinget, høj kvalitet, men måske lige mangler et ekstra gear og nogle spektakulære overraskelser for at ramme stjerneinstruktørens vante spitzenklasse.