JEPPE PÅ BJERGET • DET KGL. TEATER

★★★★★★

Foto: Camilla Winther

ANMELDELSE JEPPE PÅ BJERGET: FREDERIK CILIUS HITTER STORT I SPRUDLENDE CROWDPLEASER

Danmark nye tv-darling Frederik Cilius, hitter stort på de skrå brædder i Det Kgl. Teaters allerede totalt udsolgte produktion af Holbergs klassiske komedie, der er tanket til kant med ny energi i Heinrich Christensens farvestrålende iscenesættelse. Lysekronerne i foyeren dirrer formentlig endnu, efter premiereaftenens stormende applaus til en forrygende præstation fra hovedpersonen, det veloplagte cast og det kreative team.

Foto: Camilla Winther

Forestillingen lægger fornemt fra land i en begavet prolog, der med finurlig humor og sylespids sarkasme udreder og perspektiverer komediens problematiske pointer omkring underklassens manglende evne til at blive en del af magtapparatet.

Særlig sjovt er det ved denne VIP-hypede premiere, fordi Kong Frederik og Dronning Mary netop har taget plads i kongelogen, da en drønsikker, overskudsramt Frederik Cilius omgående trækker forestillingen op til vor tid med syrlige hints til aktuelle dagsordener, herunder Socialdemokratiets opdaterede forhold til Ridderkors.

Listige inputs og musikalske gags i Holbergs velnok lidt bedagede tekst lykkes med at give stykket en velafbalanceret opdatering, der holder underholdningsværdien i top – på nær enkelte perioder hvor Holberg bliver lidt lang i spyttet, og Cilius selv kommenterer, at nu bliver det kedeligt, men sådan er det jo tit på Det Kongelige Teater…

Foto: Camilla Winther

Forestillingen er sat i Christian Albrechtsens prægtige scenografi med skønne, pangfarvede rokoko-kostumer i vilde twists og sætstykker i et matchende mix af overdrev i cyan og magenta.

Det er ren teaterfest at se på, når baronen og hans følge folder sig ud i planlægningen og udførelsen af deres ondsindede scam, der sender stakkels Jeppe fra møddingen til baronens seng, videre til galgen og hele vejen tilbage igen.

Plottet kulminerer, da magten iscenesætter sin empati og overlegne mildhed – og frikender magtesløse Jeppe for alle de synder, man har narret ham til at tro at have begået.

Kigger man rigtigt efter, er den elskede fortælling faktisk en gennemført usympatisk historie, men som Jeppe selv siger til publikums højlydte begejstring: Det var en anden tid! 

Foto: Camilla Winther

Den fremragende Kontratenor Morten Grove Frandsen, lækkert live-akkompagneret af cembalo på scenen, lever et pragtfuldt soundtrack til løjerne med kendte Händel barok -hits som Umbra Mai Fu og Lascia ch’io Pianga fra Xerxes og Rinaldo. Et musikalsk og visuelt greb, der bare sidder lige i øjet og løfter lavkomikken en etage eller to.

Foto: Camilla Winther

Hvad er det med den fordrukne taber-Jeppe og os danskere? Vi elsker den ukuelige underdog, fordi figuren udstiller vores svagheder og lader os spejle egne trængsler i de overgreb, såvel autoriteterne som hans kone udsætter ham for.

Det tror da pokker, at Jeppe må bortdrive sorgen og stive selvtilliden af med et par glas fra tid til anden.Vis mig en normaldansker, der ikke køber ind i dén logik.

Foto: Camilla Winther

Alle billetter til samtlige opførelser er for længst solgt og Det Sku’ Du Se lader seks stjerner stå og blinke i håbet om en repremiere på denne forrygende crowdpleaser i næste sæson.