THE SOUND OF MUSIC • DET NY TEATER

★★★★★☆

Foto: Camilla Winther

ANMELDELSE THE SOUND OF MUSIC: GENNEMFØRT GOD MUSICALOPLEVELSE

Louise Fribos abbedisse blæser taget af Det Ny Teater med en overvældende vokalpræstation i en gennemført god og særdeles charmerende produktion af musical klassikeren over dem alle.

Denne fine udgave af historien om Trapp familien med de 7 syngende børn, deres firkantede enkefar, hans against- all-odds romance med den livsglade Maria og flugten fra nazisterne, er kendetegnet ved sit ualmindeligt velsyngende cast og en smuk, tempofuldt iscenesættelse, der er loyal mod sit forlæg og giver et begejstret publikum nøjagtig det musical-kick, det er kommet efter.

Foto: Camilla Winther

Børnegruppen er en helt igennem dejlig oplevelse med masser af sangtalent og godt spil i rollerne som de velfriserede unger, der lider under kaptajn Trapps militært anlagte familiekommando.

De nok så overspillede urimeligheder ender lykkeligvis, da han efter passende forviklinger må overgive sig til Marias kærlige livssyn og edelweis’erne, (jeg mener amorinerne) blomstrer. Den vidunderlige Do-Re-Mi-scene er udført med både scenisk og musikalsk overskud, og sidder liger i skabet. Velsmurt musicalhåndværk af høj klasse.

Foto: Camilla Winther

Rollen som Maria er perfekt besat af en overskudsramt Isabel Schwartzbach, der klæder rollen i  en legende lys, ubesværet sopran, og går lige i hjertet. 

Peter Plaugborg er et godt, vrissent/idealistisk cast som træmanden Trapp, der er lige ved at gifte sig med den forførende baronesse og nazisympatisør Elsa, som gestaltes virkelig godt af Camille-Cathrine Rommedal. Kim Hammelsvang er prægtig som medløberen Max, der tilfører forestillingen en god portion afvæbnende humor.

Foto: Camilla Winther

Allerbedst er Louise Fribo som abbedissen, der måske næppe er hørt bedre, og som lægger salen fuldstændig ned med sin store, gribende hymne i slutningen af første akt. Hold da op, en præstation – glæd dig!

The Sound Of Music er et smykkeskrin af funklende evergreens fra makkerparret Rogers & Hammerstein, der skabte 1959-musicalen over den ’rigtige’ Maria von Trapps erindringer, der var udkommet 10 år tidligere.

Broadway-udgaven blev senere til den ikoniske 1964 film med Julie Andrews, der stadig er på top 10 blandt verdens bedst indtjenende film sammen med bl.a. E.T., Titanic og Avatar.

Optagelserne foregik omkring Salzburg i maleriske Østrig. Filmproduktionen er omgivet af et væld af spøjse anekdoter, der kan opleves på turistklassikeren Fräulein Marias Bike Tours.

En ret skøn, guided cykeltur på et par timer med alle de rigtige fotostops, der besøger filmens locations og er et must, hvis du er i Salzburg.

Sidst jeg selv tog den tur (for tredje eller fjerde gang), hørte jeg, at omkring 70% af turismeindtægterne i Salzburg stadig er direkte afledt af The Sound of Music!

Foto: Camilla Winther

Anschluss, nazisternes indlemmelse af Østrig i Hitlers tredje rige, er flot dramatisk fortalt i Det Ny Teaters aktuelle opsætning med grumme videoprojektioner, der vækker til eftertanke i en tid, hvor krigsretorikken breder sig alle steder.

Forestillingens finale er såre dygtigt teaterhåndværk i Martin Lyngbo’s drevne iscenesættelse, og afviklet i en spændende kirkegårdsscene, der sætter punktum for en overbevisende 2025-aftapning af The Sound Of Music. Der er fem stjerner og en varm anbefaling, også til familiepublikummet, fra Det Sku’ Du Se.