AUTOGRAPHS • ZÜRICH
★★★★★☆

Foto: Admil Kuyler
ANMELDELSE AUTOGRAPHS: TRE TOP KOREOGRAFER SLÅR BENENE VÆK UNDER DIG I ZÜRICH
To gange tidligere har moderne dans slået benene væk under mig på Zürich Opera. Nu skete det igen.
Tripple forestillingen Autographs med signaturværker af topkoreograferne Crystal Pite, Wayne McGregor og William Forsythe går på opdagelse i moderne koreografiske stilarter, hvor et bragende godt balletkorps begejstrer publikum med teknisk brillans.
Foto: Admil Kuyler
I Emergence undersøger Crystal Pite menneskeligt hierarki i en metaforisk danseforestilling, hvor danserne som bier omkring en bikube fortolker den dynamik, der hersker imellem individer og gruppe.
Det kan godt være, du synes det lyder højpandet, men det er helt fabelagtigt, hvad der foregår på scenen i en blændende flot scenografi, eksekveret af et ensemble så skarpt at man ikke kan undgå at blive revet med.
Foto: Admil Kuyler
Omkring 25 dansere indtager scenen – herrerne først i sorte jeans-cut agtige tights og overordentligt veltrænede overkroppe.
Lidt senere summer kvinderne frem og samles i synkrone koreografier så præcise, at man taber kæben. Sært hakkende, insektlignende bevægelser skaber indtrykket af bier, der myldrer ind og ud deres kube, hvis adgang er gestaltet i form af et stort, åbent betonrør på scenens midte, hvorfra danserne myldrer ind og ud.
Musikken er mere lydlandskab end musik, men etablerer en dirrende stemning af indre kamp tilsat super æstetisk lyssætning.
Publikum kvitterer efter finalen med et jubelbrøl, der havde været en spektakulær fodboldscoring værdig.
Foto: Admil Kuyler
In the Middle, Somewhat Elevated af William Forsythe udfordrer den klassiske ballets traditionelle skemaer i en slags revolutionær ånd, hvor danserne i betager publikum med stram æstetik og kollektiv kraft.
Foto: Admil Kuyler
Infra koreograferet af Wayne McGregor, udspiller sig i et blæret visuelt design, der placerer seks dansepar i hver deres kvadratisk oplyste spot foran en 20 meter bred LED-skærm, hvor animerede piktogram-mennesker passerer hinanden i et kontinuerligt loop.
Musikken af Max Richter med sin blanding af klaverstrofer, elektronika og ubestemmelige lydlandskaber forstærker atmosfæren af fremmedgørelse og urban anonymitet, som står i kontrast til danseparrenes nærvær og udtryksfulde interaktioner.
Stykket er angiveligt inspireret af den isolation, som terrorangrebene i London i 2021 førte med sig.
Autographs er tre knaldflotte, moderne balletter -en medrivende danseoplevelse på ypperste niveau, der scorer fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.