KUNST • BELLEVUE
★★★★★☆

Foto: Christina Hauschildt.
ANMELDELSE KUNST: HUMØRFYLDT INTELLEKTUEL DRENGERØVS-KOMEDIE
Hvad skal man mene om et helt hvidt maleri på 120×160 cm til halvanden million kroner? Det er omdrejningspunktet for en humørfyldt intellektuel drengerøvskomedie, der netop nu kan opleves med et herligt skuespillercast på Bellevue Teatret.
Tre kammeraters venskab kommer under pres, da den ene køber et kridhvidt maleri for en mindre formue. Holdninger konfronteres og meninger brydes. Stridigheder og uvenskab gnistrer på kryds og tværs, én glatter ud, håndgemæng opstår og upassende sandheder kommer på bordet før skårene kan klinkes og venskabet reddes.

Foto: Christina Hauschildt.
Debatten om kunst i det underfundige manuskript er ikke uden akademisk interesse, for hvad er egentlig kunst? Halå, helt hvidt er maleriet heller ikke: Knibes øjnene sammen, kan man lige netop ane tre hvide streger, der løber diagonalt over ikke-motivet. Voila!
KUNST er oprindeligt en fransk teaterkomedie fra 1994, der har haft succes både på Broadway, i Westend og sågar herhjemme på Privatteatret med bl.a. Frits Helmuth og Preben Christensen.
Selvfølgelig er det kemien, dynamikken og frem for alt komikken mellem de tre venner i et supertæt samspil der løfter forestillingen til en munter og anbefalelsesværdig teateraften i godt selskab med flere af favoritterne fra Badehotellet. Den rå, temperamentsfulde Grosserer Madsen, flagrende skønne Hr. Weyse og snobben Grev Dithmar på samme scene. What’s not to like.

Foto: Christina Hauschildt.
Sjovt er det, når Lars Ranthe, Jens Jacob Tychsen og Mads Wille, giver den gas i forestillingens tempofyldte blanding af hidsige dialoger og eftertænksomme monologer rettet direkte til publikum.
Pudsigt er det, at spillernes karakterer fra Badehotellet flere steder trænger igennem, mere eller mindre utilsigtet. –En stor hvid lort, er Lars Ranthes bramfri karakteristik af maleriet, der lige vel kunne være kommet fra grosserer Madsen.
Scenografien er hvid og intet andet omkring maleriet, vi som en del af hele pointen aldrig får set mere end bagsiden af. Karaktererne er i centrum mens dramaet udspilles og facader krakelerer lidt som man kender det fra Hvem Er Bange For Virginia Wolf.

Foto: Christina Hauschildt.
Kunst spiller til 12. november og er rejsen til Bellevue værd i selskab med gode venner, hvor man kan spejle sig i de tre karakterer, deres individuelle træk og den spøjse dynamik, der er i et kammeratskab.
Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.



