BERLIN STAATSBALLET • DEUTSCHE OPER
★★★★★☆

Foto : Admill Kuyler
ANMELDELSE MINUS 16: BERLIN STAATSBALLET KNÆKKER KODEN
Tysklands hovedstad er begunstiget af sin Staatsballet, som med den fremragende Christian Spuck i spidsen byder på moderne dans, der knækker koden og åbner en smal genre for et bredt publikum. Endnu en gang blev jeg overvældet af krop, bevægelse, insisterende stærk musik og spektakulær massekoreografi.
Artistic director Christian Spuck blev hyret fra efter stor succes i Zürich, og har senest indforskrevet den hypede koreograf Marcos Morau som Artist In Redidence. Man kan næsten ikke vente på uropførelsen af Moraus nye værk Wunderkammer, som har premiere den 31. oktober.

Foto : Admill Kuyler
Lige nu gælder det gensyn med SAABA af den internationalt anerkendte koreograf Sharon Eyal i en doublebill med den israelske koreograf Ohad Naharins Minus 16. Begge værker emmer af uhørt energi og synkronitet, der tager pippet fra selv den mest forhærdede fornægter af moderne dans.

Foto : Admill Kuyler
Handling i traditionel forstand kan periodevis være svær at få øje på, men det er heller ikke pointen. Ofte handler det jo netop om ordløs fortolkning af følelse og stemning, der i denne aftapning er eksekveret, så man bare må overgive sig til det store kompagni i stærke, spektakulære scenebilleder, som trækker kæmpe applaus fra en fyldt Deutsche Oper.

Foto : Admill Kuyler
SAABA af den kvindelige koreograf Sharon Eyal, en af verdens mest eftertragtede koreografer, udforsker forskellige følelsesmæssige rum, forbinder håb og sårbarhed på en introspektiv rejse, hvor skrøbelighed og styrke sameksisterer. Komponisten Ori Lichtik står for et kodylt medrivende lydspor i et labert genremix med en nærmest hypnotisk, pulserende kraft.

Foto : Admill Kuyler
Ballet- og dansekompagnier verden over samarbejder med Ohad Naharin, der har været en fremtrædende figur i danseverdenen i mange år. Hans halvtimes stykke Minus 16 er en livlig koreografi for stort ensemble hvor danserne bevæger sig med stort personligt præg, kendt som Gaga-metoden med sprudlende, akrobatisk dristighed til lyden af smittende rytmisk, bl.a. cubansk musik. En hyldest til livsglæden, der fascinerer både dansere og publikum.
Sikken aften! Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.
PS. Jeg kan virkelig anbefale dig at holde øje med ballettens website før din næste tur til Berlin.



