CAVALLERIA RUSTICANA/PAGLIACCI • OPERAEN
★★★★★☆

Foto:Miklos Szabo
ANMELDELSE CAVALLERIA RUSTICANA/PAGLIACCI: SÅ SKØN KAN OPERA VÆRE
Brændende hjerter og flammende passion varmer eftertrykkeligt op under operapublikummet, når Det Kgl. Teater disker op med Cavalleria Rusticana og Pagliacci, som er to af operaens mest varmblodige klassikere.
To korte operaer med pause imellem, der leveres effektivt i førsteklasses iscenesættelser og kun vil efterlade den mest forhærdede kyniker uden en tåre i øjenkrogen.

Foto:Miklos Szabo
Cavpag som denne operatvilling kaldes blandt kendere, er skrevet i de tidlige 1890’ere hvor den sandhedssøgende verismo stil slog igennem med fortællinger om rigtige mennesker og ægte følelser.
Cavpag er en blodrød italiensk cocktail af jalousi og springknive i tætte plots med smukke arier og pragtfulde korstykker i perfekt dosering – ikke mindst for operabegyndere.
Scenografien er koncentreret omkring en majestætisk trappearkitektur med tydelig reference til trappen foran operaen i Palermo, hvorpå Don Corleones datter dræbes af en snigskytte i Godfather 3.

Foto:Miklos Szabo
Cavalleria Rusticana af Mascagni foregår på Sicilien, mens Pacliacci af Leoncavallo udspilles i Calabrien – i denne udgave kort efter 2. verdenskrig, hvor amerikanske besættelstropper præger gadebilledet. Gøglertruppen ankommer i en mliltær jeep og chefen ligner den legendariske cirkusdirektør og showman P.T. Barnum i sin røde velourjakke.

Foto:Miklos Szabo
Det er i Pagliacci, du møder dræberklovnen Canio og kan nyde Niels Jørgen Riis i den ikoniske arie Vesti la Giubba, da Canio opdager, at hans elskede er ham utro med en af de andre fra ensemblet, men alligevel må spille spillet i aftenens forestilling.
På med kostumet og makeuppen, publikum har betalt og vil more sig, brug dine tårer til sjove grimasser, le ad smerten, der forgifter dit hjerte. Sådan skal opera serveres!
En arie, som både Plácido Domingo og Pavarotti har triumferet med, og som er noget nær indbegrebet af italiensk operatragedie for tenorer. Også sopranen Trine Møller som den forsmåede Santuzza, der sladrer om sin kærestes affære i Cavalleria, er en skøn oplevelse med fatal udgang, ligesom Operakoret brillerer med ægte operapower i smukke scenebilleder.

Foto:Miklos Szabo
Der er ikke så meget at betænke sig på. Ind og se Cavpag. Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.



