FALSTAFF • STAATSOPER HAMBORG
★★★★☆☆

Foto: Monika Rittershaus
ANMELDELSE FALSTAFF: FORDRUKKEN ONKELHUMOR MED SKARP KANT
Stjerneinstruktøren Calixto Bietos Hamborg iscenesættelse af Falstaff er fuld af tempo, komik og muntert ensemblespil, men imponerer allermest med sine musikalske kvaliteter i Verdis sene mesterværk.

Foto: Monika Rittershaus
Den estimerede tyske Wagner-baryton Wolfgang Koch er drønstærk i partiet som den degenererede officer Falstaff, men det er mezzosopranen Kristina Stabek, der løber med opmærksomheden i rollen som mrs. Quickly, der en slags fixer for intrigernes udvikling, ikke langt fra Figaros rolle i Barberen.

PR Foto
Stabeks vidunderlige mezzo gløder af varm mahogni, og hun kan i øvrigt opleves i maj 2026 som Charlotte i Christof Loys opsætning af Werther på Liceau i Barcelona, der absolut kunne være en rejse værd.
Falstaff er skåret som en slags slice of life-fortælling i en engelsk provinsby, hvor handlingen foldes ud i og omkring en tarvelig lokal pub, hvorfra den fordrukne, forhenværende hædersmand Falstaff døjer med at orkestrere den plan, der skal sikre ham velhavende kvinders gunst og en magelig tilværelse som pensionist.

Foto: Monika Rittershaus
Falstaff sender enslydende loveletters til to velbeslåede damer, der skal resultere i såvel amourøs som finansiel succes. Den luskede plan bliver selvfølgelig afsløret, og resten af det lidt tø-hø prægede plot går med at give Falstaff en lærestreg. Løjerne bølger over scenen drevet af forviklinger, maskeringer og en lidt bedaget omgang onkelhumor i klassisk opera buffa style.

Foto: Monika Rittershaus
Som et fortællemæssigt fif dekonstrueres pubben langsomt mens handlingen skrider frem, lidt efter lidt fjernes ydermure, overetage, indre vægge og interiør – og efterlader bygningen som et nøgent skelet af bærende stolper, der tegner en slags billede af, hvordan Falstaff selv bliver klædt af til skindet og ydmyget for sine synder. De fede skal svede, som damernes kampagnebanner kan ‘undersættes’ til.

Foto: Monika Rittershaus
Instruktør Bieto, operaens enfant terrible, har iscenesat forestillingen som en satirisk udstilling af vulgært, kapitalistisk overdrev med titelfiguren fremstillet som grim, brutal kyniker. Den kritiske undertone føjer et opdateret lag til forlæggets ret uskadelige komik, som på den ene side er forfriskende og på den anden side et måske upassende, lidt for insisterende postulat.
Philharmonisches Staatsorchester Hamburg står for en knivskarp musikalsk leverance af Verdis sofistikerede partitur under ledelse af dirigent Valerio Galli.
Fire stjerner fra Det Sku’ Du Se.



