BLIXEN PÅ DET KGL. TEATER

 

★★★★★

 

ET BRUSEBAD AF SKØNHED

 

En pragtfuld aften i fornemt selskab med to national-heltinder på Det Kgl. Teaters smukke, Gl. Scene. Karen Blixen på de skrå brædder og Dronning Margrethe i den kongelige loge. Så bliver det vist ikke bedre.

Foto: Henrik Stenberg

Blixen er en ny helaftensballet af Gregory Dean, der har sat Karen Blixens fantastiske liv i scene som helaftensballet i 18 flotte scenebilleder, fordelt på tre fuldgode akter.

Det er fra start til slut et brusebad af skønhed, der må anbefales enhver, der bryder sig om kunstnerisk udfoldelse på topniveau – også selv om ballet måske ikke rangerer allerøverst på hitlisten over dine foretrukne genrer.

Karen Blixens livsbane var fuld af kurver, men fortællingen går horisontalt til værks og fører os nogenlunde kronologisk gennem de mange faser i legendens liv, så vi i hvert fald på de ydre linjer fanger forløbet i de begivenheder, der formede den karismatiske personlighed og myterne omkring hende.

Opvæksten i det strikse Dinesen-barndomshjem. Mødet med løssluppenheden i Bror Blixens skikkelse (selv om det var Brors bror, Hans, Karen hellere ville have haft…). Rejsen til Afrika, farmen, festerne, forelskelsen i Denys Finch Hatton (ja, ham, der blev spillet af Robert Redford i filmen med Meryl Streep).

Fallitten, flystyrtet, forfatterskabet, berømmelsen, fansene – til ’løvinden’ må bukke under for sin syfilis. Blixen-fortællingen har det hele, inkl. djævelen selv som medpassager og forvarsel om skæbnesvangre forandringer.

På premiereaftenen brillerer Kizzy Matiakis med sit fornemme og følsomme portræt af Blixen. Og som Finch Hatton scorer den engelske solodanser og forestillingens koreograf Gregory Dean ren popstjerneapplaus fra en fyldt sal af premiereklædt publikum.

Som Djævelen imponerer Jón Axel Fransson med sin insisterende, maskuline fysik og en dæmonisk tiltrækningskraft.

Soundtracket – leveret af et veloplagt Kgl. Kapel dirigeret af Tim Murray er 100% Debussy – skiftevis udfoldet i store orkestrale og stringente solopiano arrangementer med en lynende Alison Smith ved tangenterne.

Begge dele – og valget af Debussy’s legende, krystal-knitrende musik i det hele taget, fungerer 120% godt som musikalsk bagtæppe. Både i de afrikanske billeder fra savannen, til de store baller og cocktailparties – og i de forrygende New York sekvenser i Broadway-style, der sammen med flere smukke pas de deux’er var mine favoritter denne aften. Du har noget at glæde dig til.

 

Blixen er kort fortalt en stor og smuk oplevelse, hvor balletten folder sig ud i prægtige kostumer i en scenografi, der i et mix af flotte, fabulerende videoprojektioner og mere traditionelt tænkte kulisser, måske kunne have været mere pompøs – men på den anden side efterlader et enkelt og rent indtryk, som klæder den bittersøde fortælling om en af Danmarks helt store kvinder.

VIDSTE DU DETTE?

Der var røde lygter foran Det Kgl. til premieren på Blixen lørdag  9. november. Ved du hvorfor?

Røde lygter angiver at aftenens forestilling er udsolgt. Traditionen findes i dag i over det meste af verden, og den er formentlig dansk .Ta’ lige dén, Scala, Staatsoper, Covent garden, Metropolitan og alle I andre.

Traditionen stammer tilbage fra Komediehuset, forløberen for det kgl. Teater på Kgs. Nytorv, som vi kender i dag, – og som var tegnet af Nicolai Eigtved (ham stjernearkitekten med Frederiksstaden og Amalienborg.)

Komediehuset brugte med sikkerhed røde lygter i 1868, hvorefter Aarhus Teater indførte den ‘efter kjøbenhavnsk Mode’. Typisk….

Før røde lygter blev almindeligt brugt, blev forestillingen meldt udsolgt med kridt på et sort bræt. Røde lygter har den indlysende fordel, at de kan ses på afstand.