DE HOVEDLØSE PÅ REPUBLIQUE & MUNGO PARK

 

★★★★★

 

DE HOVEDLØSE ER FANDENS GODT TEATER

 

Alle jer røvhuller! Betal selv for jeres fucking klimakamp!

 

Excuse my french – men De Hovedløse er fandens godt teater! Med et supertight, velspillende cast på blot 4 veloplagte aktører, velskrevne replikker, direkte spil og en medrivende video-scenografi er De Hovedløse en forrygende opvisning af, hvad live teater kan præstere af nærvær og vedkommenhed lige for øjnene af sit stadigt mere forpustede publikum.

De Hovedløse handler om protestbevægelsen De Gule Veste, der ud over at have sat Frankrig i brand, har sat fingeren på den ulmende vrede, der lurer lige under overfladen hos befolkningerne i en række vestlige lande, hvor man ellers gik og troede, at velfærden og velstanden sådan nogenlunde har nået et niveau, der usandsynliggør revolte og folkelig opstand i større skala.

Og hvis vi lige skal på omgangshøjde, kommer her et lynkursus.

De Gule Veste er en fransk protestbevægelse, født på internettet i 2018 som følge af den franske præsident Macron’s ønske om at belægge prisen på benzin og diesel med en ekstra miljøskat for at drive udviklingen i grønnere retning med mindre brug af fossile brændstoffer.

For de fleste danskere med en bare moderat klimabekymring, lyder det velnok som en udmærket idé.

Macron er kendt for sin lynende intelligens – MEN jeg så ham ikke til den forelæsning på Folkeuniversitetet, hvor min yndlings historie-professor Henrik Jensen for nylig introducerede mig for Loven om utilsigtede hændelser.

Som præsident for et temperamentsfuldt folk havde Macron ganske givet kalkuleret med risikoen for protester over prisstigningerne – men næppe forudset, at hundredetusinder af franskmænd ville gå på gaden lørdag efter lørdag efter lørdag i de gule sikkerhedsveste, der for nogen tid siden er er gjort til lovpligtigt ekstraudstyr i franske biler.

Kunne han have forudset at disse veste med ét blev den uniform, der gav et broget menneskehav fælles ansigt og fodslag – en uniform, der er lige ved hånden og tilmed knalder virkelig godt igennem på de tv-billeder, der udgør en del af forestillingens scenografi.

Kunne han have anet, at De Gule Vestes protester mod klimabegrundede prisstigninger på benzin og diesel ville udvikle sig til et massivt folkeoprør mod lave lønninger, høje skatter, eliten i Paris og ikke mindst mod Macron selv, der erobrede magten som politisk wonderboy med masser af ny energi og ungdom – og nu styrtdykkede i popularitet som præsident kun for de rige og ganske uden føling for almindelige mennesker og deres livsvilkår – lidt a la den sidste franske dronning Marie Antoinette som vi kommer til lige om lidt…

Loven om utilsigtede hændelser satte ind med bål og brand i gaderne, blodige kæmpeslagsmål mellem demonstranter og politi og yderligere splittelse af Frankrig og franskmænd.

Var det noget af den samme, ulmende, vrede i befolkningernes mellemste og underste lag, der blev frisat, da amerikanerne valgte Trump og briterne valgte Brexit?

En diffus vrede uden klare mål, der ender uartikuleret med en fuckfinger til ’systemet’.

Alle jer røvhuller! Betal selv for jeres fucking klimakamp!

Hvad nu, hvis man tager dén Molotovcocktail af aggressioner og kaster den ind i noget, der ligner en almindelig fransk forstadsfamilie?

Det undersøger det fremragende skuespil De Hovedløse, der er skruet så tempofyldt og behændigt sammen af teater Mungo Parks kreative team og bl.a. gæstespiller på Republique. Og det skal bare ses!

Vi møder Faderen, spillet så pokkers fint af Henrik Prip – tidligere bokser, nu datingsøgende alenemand med angstanfald. To sønner, Jonas Munck Hansen og Kasper Dalsgaard – den ene er politibetjent og i jævnlig kamp med uromagerne – den anden er vred Gul Vest med skodjob på Burger King. (Hvis JEG ikke var her, havde DU ikke noget arbejde, som han siger et sted.

Hertil kommer datteren (Malin Rømer Brolin-Tani) der trækkes ind i bevægelsen via et tilfældigt tv-interview.

Familiedramaet udarter som et bedre realityshow og er med fikst greb drejet som en slags flashforward.
Vi starter nemlig hjemme hos Ludvig den XVIs dronning Marie Antoinette, som ud over at være uden jordforbindelse var rædselsslagen for at kede sig – og derfor lader sig underholde af en tilkaldt teatertrup, der opfører historien om de Gule Veste som en art science fiction.

For, som hun siger, handlingen er jo helt urealistisk og hovedløs – folket kan jo ikke vælte en konge!

Og så ved vi jo alle sammen, at hun selv endte hovedløs efter mødet med den franske revolution og guillotinens susende knivsblad. God fornøjelse!


KONGELIGT PÅ RESTAURATIONEN

Ægteparret Lisbeth og Bo Jacobsen er en institution i dansk og københavnsk gastronomi. i 25 år har de drevet Restaurationen på Møntergade, hvor du spiser kongeligt fra første til sidste bid

Denne aften – efter matiné-forestilling på Republique – stod tavle-menuen på laksesandwich med rogn, æg og julesalat, fulgt af pighvar i velduftende mørk, bouillon med æggeblomme og friskrevet trøffel i gavmilde mængder.
Velsmagen fortsatte med flotte skiver af oksekæbe og tunge i portvinssauce med citron-karamelliseret gulerod.

Desserten med passionsfrugt og orangeparfait byttede jeg ud med et udvalg af aldeles fremragende oste, der på oldschool manér rullede på ostevogn til udvælgelse ved mit bord. Det er en kongelig luksus man ikke ser så tit mere.

Vinmenuen indledtes med en tysk spätlese, der var så god at jeg efterfølgende har arbejdet på at vriste restpartiet fra min vinhandler.

Alt på Restaurationen er top kvalitet Selv akustikken hører til byens bedste. Velbekomme.