FUNNY GIRL PÅ MALMØ OPERA

 

★★★★

FUNNY GIRL
VELSMURT SHOWMASKINE
FOR FULD DAMP

 

Endnu en gang viser Malmø Opera, at de behersker musicalgenren bedre end de fleste. Funny Girl er nok ikke en musical med et plot og et spændingsniveau, der ligefrem vælter verden, men glæd dig til super flot show i en prægtig, iscenesættelse, der i dén grad kører på skinner og leverer varen for fuld damp.

Foto: Charlotte T Strömwall

Funny Girl er skitseret over den virkelige historie om den amerikanske showstjerne Fanny Brice, der ønskede en scenekarriere mere end alt andet – men ikke var køn og langbenet nok til at sparke døren ind.

Først da pengemændene i det gennemført chauvenistiske og mandsregerede Broadway miljø hævede blikket op over ben- og taljehøjde, opdagede de hendes smukke stemme og komiske talent, og SÅ rullede karrieren i 40 år – i en skøn kombination med fanny’s stormfulde ægteskab med gambleren Nick Arnstein, der sikrer nogle saftige skandaler og sætter ekstra gavtyvekulør på det hele.

Har man sagt Funny Girl, har man også sagt Barbra Streisand.

Funny Girl væltede både Broadway og biograferne i 1960’erne med Streisand i titelrollen som som kvinden med ben i næsen, der ikke tog et nej for et nej men kæmpede sig til tops og blev megastjerne på Broadway.

Siden er det blevet til en helt vild samling af Oscars, Grammyer, priser og salgsrekorder til Streisand, der måske allerede dengang grundlagde sit image som stærk kvinde med politiske dagsordener og vilje til at stå op mod autoriteterne, som hun også gjorde i kærlighedsdramaet The Way We Were med Robert Redford,der fik mangen en tåre til at trille.

Funny Girl er en såkaldt box -in-a box-musical som genren har så mange fine eksempler på – altså en musical der handler om at være musical.

Det inviterer uden yderligere undskyldninger til at servere perlerække af de skønneste optrin med alt hvad den kan trække af guld, glimmer, hvide fjer, sexede glatkroppe og blændende simili.

Tilføj et veloplagt orkester i en virkelig flot soundproduction, der både mestrer den skarpe, jazzy bigband-style, og den lidt blødere udgave af velspillet populærmusik. Samt selvfølgelig et tændt ensemble og stærke, rutinerede kræfter i de bærende roller.

Stærkt står indledningens cornet-nummer med spændstige dansere i guldglimmer og trompethatte – og kort efter er jeg bare solgt til stanglakrids, når brudenummeret fejer over scenen i et orgie af stramme hvide kjoler og smokings – og det selvfølgelig viser sig at bruden ikke har været dydig indtil brudenatten – men slutteligt åbenbarer den flotteste, skandaløse gravidemave. Herligt!

Kæmpehittet People indtræffer allerede efter en god halv times tid, smurt gavmildt ind i strygere og Bella Notte stemning i ’Henry Street’, hvor Fanny fejres med gadefest på hjemmebanen i New Yorks Lower East – sammen med et veloplagt cast af dansere, der giver den som Peaky Blinders på humørpiller på Manhattan. Knivskarpt koreograferet, og ikke mindst prægtigt iscenesat – en fryd for øjne og ører.

Titelrollen synges, spilles og danses spilles af svenske Sanna Nielsen, der måske ikke er så kendt herhjemme, men er et stort navn i underholdningsindustrien på den anden side af Øresund. Som showets absolutte omdrejningspunkt trækker hun et kæmpe læs og leverer rollen med en formidabel energi, charme og overskud.

 

Stor hånd til Michael Bojesen & Co., der endnu en gang leverer en god grund til en tur over Øresundsbroen.

NYHED: QUIZ OM OPERA, TEATER OG GOD MAD I NÆRHEDEN.

Prøv den nye Det Sku’ du se online quiz og tjek din paratviden om opera, teater og god mad i nærheden.

Du får 10 spørgsmål ad gangen – tjek din score og prøv igen med nye spørgsmål.

Læs omtaler, anmeldelser og bliv måske (endnu) klogere. God fornøjelse.

Du finder quizzen her