CABARET • GÖTEBORG OPERA

★★★★☆☆

Foto: Lennart Sjöberg

ANMELDELSE CABARET: VELSMURT MUSICAL MASKINE SAVNER NERVE

Imponerende storskala-scenografi, herlige kostumer og hvirvlende flot eksekverede ensemblenumre, sender den populære Love&Dance musical Cabaret på vingerne denne regnfulde onsdag i Göteborgs velbesøgte operahus. Helt op i de højere luftlag når forestillingen desværre ikke, trods megen udvendig pomp.

Cabaret er en dirrende undergangsfortælling fra 30’ernes hæsblæsende Weimartid, i et buldrende kaotisk Tyskland mellem to verdenskrige, hvor moralbegreber udfordres, seksuelle grænser flyttes og kærligheden har svære kår. Vi suges med ned i Berlins løsslupne undergrund, hvor skurke, skøger og skræmmende skæbner giver den gas, mens nazistenes modkultur får fodfæste. 

Trods en velsmurt  og super professionel musical-maskine iscenesættelse savner forestillingen på sær vis noget nerve og reel intimitet på Göteborg Operaens store scene, ligesom man spejder tappert efter solopræstationer, der hæver sig til det ekstraordinære. Cabaret har spillet her i operaen siden december og kører måske nok lidt på rutinen. 

Kostumerne er glimmerfestlige uden være overvældende og måske er man ikke længere ved at falde bagover af chok ved at se halvnøgne mænd kysse hinanden iført S/M style lederhosen, lædermasker og nittebesatte hundehalsbånd. 

Plottet drives frem af to forskellige, men indbyrdes forbundne lovestories.  

På den ene side kærlighedshistorien mellem den sexede, men forhutlede cabaretstjerne Sally Bowles og den amerikanske forfatterspire Clifford Bradshaw på jagt efter inspiration til sin roman. Et forhold, der aldrig kommer i nærheden af det troværdige, og ender som hjerte uden smerte.

På den anden side husværten Fräulein Schneider og den jødiske grønthandler Schultz, som momentvis forekommer folkekomedieagtigt  overspillet og står niveaumæssigt i kontrast til den overskudsramte massekoreografi i Kit Kat Klubs hæsblæsende dansenumre.

Man sidder med en hul fornemmelse af, at Cabaret måske ikke er  god en musical, når det kommer til stykket. Jeg har endda læst en syrlig netkommentar, der mener at Cabaret kun er udødelig, fordi ingen har ladet den dø, men det synes jeg dog er at stramme den.

Musicalen fra 1966 er baseret på den selvbiografiske roman Farvel Til Berlin, og blev senere Liza Minelli’s bragende gennembrud i Bob Fosse’s berømte filmatisering, der på fornemmeste vis eksekverer hitnumrene Wilkommen, Bienvenue, Welcome, Don’t Tell Mama og alle de andre.

Cabaret opføres hyppigt på internationale scener og har pt. stor succes i London, hvor jeg overværede en lidt mere intim, femstjernet udgave sidste efterår.

Den aktuelle udgave på Göteborg Opera er begunstiget af et stort cast og fuldt orkesterudtræk, både i orkestergraven og på scenen, der sikrer et effektivt, musikalsk impact.

Som den dæmoniske konferencier har Michaela Sjöstedt (cover) et energisk udtryk, mens Kerstin Hildén som Sara Bowles har al den oversminkede sexappeal og porcelænsagtige skrøbelighed, der karakteriserer rollen. 

Finalen imponerer med signaturnummeret Life Is A Cabaret i en top prof iscenesat danse-extravaganza, der sceneteknisk smart toner over i effektfuld finish med hele castet på scenen i de stribede fangedragter fra Nazi-KZ-lejrene.

Et varsel om, hvor det hele er på vej hen  og hvad der sker, når man ikke i tide siger fra overfor totalitære regimer. 

Trods sine minusser en god musicalaften, hvor publikum dog kvitterer med en lidt minde entusiastisk applaus, end man forventer i det musicalglade Sverige.

PROSECCO LUNCH INDEN GÖTEBORG OPERA

Har du tid til lunch inden din forestilling i operaen, kan jeg anbefale et besøg på Hedlunds Havsbar

Jeg regnede inde her et par timer (hvor ærgerligt) i godt selskab med herlige svenske østers, pivfriske pil-selv-rejer og en klassisk servering af gravlax med rævesauce og purløgsstuvede kartofler. Why not.

Travl stemning ved spisebaren, fin service  og god Prosecco på glas satte prikken over i’et.

Hedlunds ligger i Stora Saluhal (torvehal) midt i et udmærket, omend konventionelt shoppingområde, hvor du kan fejre den lave svenske kronekurs.

Vil du hellere spise i Operaen før teatertid, kan du gå light med restaurantens avokadosalat toppet af svensk mozzarella (!) i en smuk finish.

Mere bund er der i køkkenets traditionelle servering af mørt andebryst med sweet potato og grønt i en klassisk, men yderst velsmagende glace.

Udvalget af glasvine er glimrende og priserne absolut rimelige.