EN FORTÆLLING OM BLINDHED TEATER SORT/HVID
★★★★★
ISNENDE DYSTOPISK THRILLER I DIT INDRE TEATER
Dystopi er HOT, fordi vi har brug for at spejle vores angst, vrede og usikkerhed i fortællinger, der ligner coronaens disruption af vores liv. Teater Sort/Hvid rokker ved grænserne for teaterformatet i et nytænkende 4D-teater med grumme gys og fuld knald på effekterne
Du ankommer til teatret. Du får besked på at efterlade dit overtøj i foyeren og kun tage det vigtigste med. Du vises ind i salen af tavst personale. I det store, nøgne rum er feltsenge slået op overalt. Du anvises en ledig plads blandt alle de fremmede. På sengen ligger en lille pude, et par hvidblændede beskyttelsesbriller og et sæt kraftige hovedtelefoner….
Læg dig på sengen, sæt brillerne i panden og tag hovedtelefonerne på, kommanderer en kronraget, hvidsminket storymaster i androgynt horror-look, der befinder sig i centrum af et cirkelrundt kommandocenter i rummets midte, før han med et kort stereotjek kontroller, at headsættet er korrekt anbragt. Tag brillerne over øjnene!
Baff….en lydffekt, et lysglimt – og teatermørket forvandles til sløret, mælkehvid intethed. Du er nu blind.
Du befinder dig i en celle på et nedlagt hospital. Du er indespærret. Med hvem? Hvor længe? Hvad sker der?
En uforklarlig epidemi af blindhed har ramt byen. Befolkningen mister synet. I et forsøg på at bryde smittekæderne, griber myndighederne til internering af borgerne. Du er en af dem. Du ligger blindet og hjælpeløs på din feltseng og mærker magtesløsheden på din egen krop, når empatien krakelerer og et samfund i nedsmeltning begynder at vise sit grimme ansigt.
En Fortælling Om Blindhed er et dance macabre-mix af film og serier som Contagion, The Rain, Susanne Biers bind-for-øjnene-film Bird Box og The Road, for nu bare at nævne nogle stykker i genren.
Dystopi er HOT, fordi vi har brug for at spejle vores angst, vrede og usikkerhed i fortællinger, der ligner coronaens disruption af vores liv.
Hvad bliver vi til som mennesker, når enhver er sig selv nærmest og trygge samfundsstrukturer bryder sammen.
I Teater Sort/Hvids iscenesættelse af den portugisiske nobelpristager José Saramagos roman, der også er filmatiseret (2008) med Julian Moore og Mark Ruffalo, er scenen flyttet ind i ’dit indre teater, ved hjælp at et velprøvet, dramaturgisk trick, som radiodramatikere har kendt styrken af i generationer. Alt virker stærkere, når du selv laver billederne i dit hovede.
Det gælder i øvrigt også for markedsføring, hvor man som bekendt sikrer brands den stærkeste position i forbrugernes bevidsthed, hvis man kan få dem til selv at gøre reklamen færdig inde i hovedet. Hvad er det, der gør livet lidt grønnere….
Når Teater Sort/Hvid udvider kampzonen til en slags 4D oplevelse med dig selv som medvirkende – og med virkemidler, der ud over lys og lyd inkluderer, fysik, berøring og lugt, virker det endnu stærkere. Tilsæt pistolskud, skrig og et fedt soundtrack fra apokalypsen, så ved du, hvad der venter…
Plottet i Blindhed skal du selv glæde dig til at opleve, og der er knald på effekterne undervejs. Det udødelige reklameslogan som at være der selv, er for en gangs skyld passende.
Den overbevisende lydside skyldes ikke mindst en avanceret audioteknologi – et helt unikt lydunivers, der benytter sig af såkaldt binaural lyd – retningsbestemt 3D-lydteknologi med et overrumplende stærkt impact.
Den progressive instruktør Christian Lollike rokker ved teaterformatet i denne stærkt hypede forestilling, der ud over at være basalt nervepirrende, også spejler den angstprovokerende, pandemiske tid, vi lever i. Tiden vil vise, om corona-virkeligheden ender med at overgå fiktionen.
Forestillingen genopsættes efteråret 2021 både i København og Århus. Der bliver helt sikkert rift om billetterne. Hvis vi lever så længe…
ÜBERCOOL PÅ IZAKAYA
Jah Izakaya & Sake Bar er, som de selv skriver, en autentisk, japansk tilføjelse til den københavnske restaurantscene. En uformel gastropub med en ukunstlet, tilbagelænet atmosfære.
Med sin beliggenhed på Gasværksvej få hundrede meter fra Kødbyen med Teater S/H og Husets teater er stedet en perfekt anledning til at glide ind i rollen som übercool restaurant- og teatergænger. Izakaya er en del af Cofoco-universet, og de har altså næse for tingene.
Jeg har fået Izakaya anbefalet af flere, herunder en på overfladen nogenlunde afradikaliseret, leninistisk livsnyder, der er så cool, at han kun køber jeans i en særlig udsøgt, japansk denim.
Han må have forstand på japansk køkken tænkte jeg, og det holdt stik 120 procent.
Konceptet er at man bestiller en håndfuld småretter, 3-5 stks. pr person, der serveres efterhånden som de er klar. Kolde og varme anretninger i en herlig blanding. Tapas på japansk, om du vil.
Den intelligente løsning, er at vælge Chefs Omakase tasting menu til 375 kr., og nyde forestillingen, mens den ene ret efter en anden betager bordet. Sashimi, grøntsasger, dumplings, alt er super lækkert, ikke mindst f.eks serveringen Gyutataki (den på billedet) som er japansk carpaccio af økologisk okseinderlår med yuzuvinaigrette og japansk mayo.
Japanske serveringer har en superæstetik, så alle flår mobilen frem for at tage billeder, hver gang en ny ret kommer på bordet. Hvis man da ikke har travlt med at drikke det helt fremragende, bornholmsk bryggede fadøl, der serveres isnende koldt i frostede glas. Pragtfuldt. Velbekomme.