ORDET STREAMING FRA FOLKETEATRET

 

★★★★

 

ANMELDELSE ORDET FANGER

 

Folketeatret slipper frisk, frejdigt og fængende fra den filmede opsætning af Kaj Munk-klassikeren Ordet, der trods sit kantede, coronaramte tv-teater udtryk, lykkes med at være velgjort og vedkommende.

Ordet - anmeldelse Det skud du se

Foto: Gudmund Thai

Der er dækket op til et velsmurt stykke med leverpostejs-tro og radikalisering.

Timing er en nøglefaktor for enhver teatersucces. Det gælder både for spillet på de skrå brædder og for stykkets tematik. Det kommer vi lige tilbage til…

Digterpræsten og samfundsdebattøren Kaj Munk skrev skuespillet Ordet i 30’erne hvor han lader Grundtvigs kristendom light kollidere med Indre Missions strammer-version af, hvad det vil sige at være kristen, og hvordan man manifesterer sin tro.

Hvor Grundtvig gik ind for en handy, leverpostejs-agtig udlevelse af det kristne, slår Indre Mission sig op på en offensiv og konfronterende omgang med troen og dens spilleregler.

Det starter med fordømmelse af dans og kortspil og fortætter langt ind i helvede.

I Ordet, der tager afsæt som gæv folkekomedie i noget, som ligner Venstre’s bagland, og kulminerer i et dødsensalvorligt, filosofisk spørgsmål om miraklets mulighed, er de to udlægninger af troens takt og tone repræsenteret ved hver deres værdikriger.

I det ene ringhjørne finder vi pragmatikeren, Gårdejer Mikkel Borgen, spillet varmt omfavnende af altid gennemsympatiske, seværdige Waage Sandø.

Som man siger til soldaterne, stol på Gud og hold jeres krudt tørt – det er nok en god idé hvis vi hjælper hinanden…

I modsatte ringhjørne finder vi den kampklare, Stasi-agtige religions-koldkriger Peter Skrædder, gestaltet nederdrægtigt godt af Preben Christensen.

I er små og fattige, grib bønnens mod eller forbliv i jeres halvtro!

Klemt mellem to familier og to teologiske anskuelser, udspilles et i grunden ret banalt kærlighedsdrama, som dog er spicet godt op med bl.a. en teolog, der er blevet sindssyg, et dødfødt barn og en elsket moders tragiske død i barselssengen. Til sidst kan kun et mirakel redde dagen. Og SÅ bliver det åndfuldt….

Carl Th. Dreyers filmatisering fra 1955 vandt bunker af hæderspriser, og blev såvel herhjemme, som i udlandet, betegnet som et mesterværk. Som skuespil er det ofte fortolket på danske scener, omend coronaen nær havde fået bugt med Folketeatrets 2021-udgave.

I stedet for en komplet Covid-19-aflysning valgte teatret i Nørregade dog at gentænke formatet og producere forestillingen som filmet, one night only-streamet teater i veltrimmet broadcast kvalitet.

En effektivt redigeret bearbejdning, godt spil fra et engageret cast og kønne, lyriske soundbites fra Agnes Obel, gjorde sammen med Palle Steen Christensens overordenlig smukke, bølgende scenografi, Ordet til en driftssikker, men også lidt uforløst teateroplevelse på computerskærmen.

For stop nu det bluff. Det er overhovedet ikke som at være der selv.

Ordet er blevet en del af den danske kulturkanon. Stykkets tematik er et spejl, man kan holde op og studere sin danskhed i. En pragmatisk indstilling tegner om noget den danske folkesjæl på godt og ondt. Mest godt, når man kigger ud i verden.

Det er her, Folketeatrets gode timing kommer ind i billedet.

I en nutidskontekst er kampen mellem Grundvig og Indre Mission næppe det mest påtrængende.

Men løftes blikket, og vinkles spejlet lidt, ses det grimme ansigt af den opblussede værdikamp mellem leverpostejs-tro og radikalisering.

Kan du sige barnebrudskommission, Muhammedtegninger, danske børn i Al Hol og plejehjems-jul uden flæskesteg. Det er rent gymnasielærerguf.

Fire stjerner til et velspillet, veludført streaming-stunt der har øget abstinenserne efter et ordenligt skud kulturvitaminer. Forestillingen kan pt. ikke gen-streames nogen steder hvilket gør det hele lidt besynderligt. Men sådan er dét bare.

Sidste nyt/Bonus info

Hele 16.617 publikummer klikkede sig ind på forestillingen da den blev streamet 5. april.
Det flotte besøgstal har fået teatret til at kigge nærmere på muligheden for at overkomme diverse rettigheds-problematikker og gen-streame forestillingen til glæde for endnu flere. Følg med på teatrets hjemmeside.

BONNIE & CLYDE STJAL BETTY NANSEN.
HVEM LØB MED ALLE ROSERNE?

Det gjorde den vidunderlige danser Astrid Elbo i et bragende gennembrud. Skønne minder!

Det Sku’ Du Se Operaquizzen er opdateret med nye spørgsmål og er et nyt besøg værd.

Det er hyggeligt at quizze på sin paratviden men det er især dejligt at læse eller genlæse anmeldelser af de forestillinger – operaer, skuespil, musicals og spisesteder, som vi har savnet så længe. Man kommer i den rette stemning.

Quizzen er særlig handy på mobilen hvis du lige har 5 minutter i toget eller i køen til coronatesten. Den kan spilles helt uden bundbind. PRØV SELV