JEG ER JO LIGE HER | GL. SCENE

 

★★★★★

 

ANMELDELSE:

JEG ER JO LIGE HER: FORFØRT AF ANNE LINNET

 

Anne Linnet - detskuduse

FOTO : Per Morten Abrahamsen

 

Der venter en overrumplende, kunstnerisk oplevelse på Gl. Scene på Kgs. Nytorv, når et powerteam af skuespillere, dansere og musikere tager dig med ind i Anne Linnets univers for at udforske musikken, poesien og sjælen i Anne Linnets skaberrum. Forestillingen er – uventet, men ikke desto mindre – noget af det bedste, jeg har oplevet på en scene i lang tid.

Historier om at lade kærligheden fylde, fortalt og fortolket gennem stemmer, kroppe og musik, man havde glemt, hvor god i virkeligheden er.

Anne Linnet har altid været generøs i forhold til at eksponere sin seksualitet og et kærlighedsliv, der kan gøre selv Don Juan misundelig.

Selvfølgelig husker du fra Mozarts opera, at Don Juans tjener Leporello opregner chefens erobringer til nøjagtig 1003 kvinder (og dét alene i Spanien), et antal, som Anne Linnet med egne ord langt har overgået, vel at mærke uden at det har kvalt hendes interesse for mænd!

Som en slags emblem for S/M og gay/lesbian miljøet har hun i ord, musik og handling insisteret på retten til grænsesøgende kærlighed og seksuel frisættelse, der også har tjent som klangbund for kendes karriere som komponist, musiker og scenekunstner i bands som Shit & Chanel, Anne Linnet Band og Marquis de Sade.

Hendes roste bog, Testamentet har, sammen med saftig ugebladssladder om pikante eskapader med denne og hin kändis, været en fast del af Anne Linnet-brandet.

Måske har det  også skygget lidt for musikkens åbenbare kvalitet, i værkernes egen ret.

Det forhold retter musikforestillingen JEG ER JO LIGE HER i høj grad op på.

På scenen har vi et dedikeret ensemble på 6 sangere/skuespillere og 5 dansere, anført af en igen-igen blændende Johanne Louise Schmidt, hvor også bl.a. Lars Høybye, Tammi Øst og Sara Viktoria Bjerregård hjælper med at slå benene væk under dig. Burde man have vidst at de synger så godt? Sammen med et fremragende liveband tager de dig igennem et udvalg af signatursange fra Anne Linnets bagkatalog.

Stærkt i erindringen står åbningsnummeret Jeg Har Tabt Mit Hjerte, signaturballaden Det er Ikke Det, Du Siger, den gudesmukke Tusind Stykker og selvfølgelig den gedulgte, forføreriske Glor På Vinduer.

En veloplagt teaterkoncert, samlet af en sci-fi-lignende scenografi i skiftende farvesætninger, der illuderer INSIDE ANNE LINNET, måske ligefrem  indersiden af masken, som var en del af visual identity på Anne Linnets Marquis de Sade albums.

Nu med dekorativt lysindfald gennem det ene øje, og alle os andre således fikst anbragt inde i Annes indre univers.

Fortolket af andre kunstnere og dermed distanceret fra Anne Linnets egne, lejlighedsvist udfordrende fraseringer, står kompositionerne skarpere og mere lysende, end jeg har hørt dem før. Tilsat lyrik der både kan være smældende, voldsom og agiterende, men også umådeligt blød, fin og kærlig.

Ren salmesang forklædt som popmusik af en klarhed, der mere end én gang denne premiereaften tvinger en tåre frem af ren og skær bevægende, kunstnerisk påvirkning.

Tænk, at jeg nogen sinde skulle forføres til skrive så højstemt om Anne Linnet og hendes musik. Men for nu at blive i Linnet-lingo’en, var var jeg bastet og bundet fra først til sidst.

Sange, dans og sære tableauer bølger i et sømløst flow over scenen i et dårende smukt lysdesign.

Sex og poesi svøbt i brusende lydbilleder. Klædt på i alt fra nøgenhed til guldglimmer, queer-style cabaret-makup og sortblinkende pailetter.

En aldeles anbefalelsesværdig forestilling til fem flotte stjerner.

ALMANAK, JA TAK!

Den Gamle Flyvebådsterminal i Havnegade, som i dag kalder sig The Standard, rummer bl.a. Claus Meyer-restauranten Almanak.

Restauranten er helt afgjort er et besøg værd inden en tur i teatret næsten lige om hjørnet.

For rørende 350 kr. udvalgte jeg tre lette retter fra 5-retters menuen og fejrede i al stilfærdighed den lave pris med en god Moscow Mule, mens jeg ventede på min teaterledsager, der havde misforstået lokationen, så jeg havde god til tid at overveje mit valg af et glas af husets Macon Village til maden.

Først ankom en let og vesmagende salat af asparges, æggeblommecreme, fennikelpollen og sprødt.

Herefter fulgte en smuk tallerken Glaskålspasta med grillet dansk blæksprutte, røget fløde og ramsløg (foto).
En såre enkel, veltænkt ret, som hurtigst muligt skal prøves tilberedt hjemme.

Pocheret torsk fra Langø, blanquette sauce, braiserede kalvehaler og kål udgjorde sidste akt i denne lille pre-teater dinner, der huskes for sin ukrukkede lethed, enkle æstetik, og gode betjening i et smukt interiør.

Almanak, Ja tak.