RIGOLETTO. I OPERA HEDELAND

 

★★★★★

Foto: Mikal Schlosser

ANMELDELSE RIGOLETTO: SOLISTERNES AFTEN I OPERA HEDELAND

Den fremragende, tyske sopran Marie Heeschen løber med roserne for sin pragtpræstation i rollen som hofnarrens datter Gilda i Opera Hedelands opsætning af Rigoletto, der må kæmpe lidt med vind og vejr for at hive aftenen hjem.

I en tempofyldt, gedigent underholdende og dynamisk opsætning, lægger Peter Lodahl veloplagt fra land som italiensk hertug og dreven womanizer, der selvsikkert forfører amfiteatrets publikum med sin smægtende tenor i operaens start. Man fristes til at sige er du færdi’,Verdi!

Snart efter viser den svenske baryton Fredrik Zetterström formatet, i dét, der iflg. operadirektør Claus Lynge er Zetterströms 13. eller 14. Rigoletto.

Erfaringen fornægter sig ikke, og præstationen på Hedeland-scenens gigantiske, runde, spejlgulv sidder såvel dramatisk som stemmemæssigt lige i skabet.

Dybt rørende og elementært knugende er scenen, hvor han må tigge hoffolkene om at få sin bortførte datter tilbage. Hvad koster det vel jer, at give en knust fader sin datter igen? Hun er det eneste, jeg ejer og elsker i mit lusede liv!

Det er hjertenskærende ondt og drives frem af mesterlig, mørk musik, der dog veksler til lystigt lysende tenor-party, da Lodahl i topform senere leverer et af Verdi’s greatest hits: La Donna é Mobile, til publikums højlydte begejstring.

Nok er det opera, men det er fra den populære hylde, og det er ikke stiff upperlip, man møder her i Hedeland, som har udviklet sig til en årlig udflugtstradition for et veloplagt dynejakke-publikum med madkurve, termokander og portvin under den åbne, langsomt rødmende sommerhimmel, der bliver en del af lyssætningen undervejs.

Næste år står den i øvrigt på Aida og du kan godt begynde at glæde dig. Følg selv med på teatrets hjemmeside.

Rigoletto-plottet er djævelsk fra A til Z. Hertugen af Mantua, en fuldblods seriekrænker, forfører hofnarrens datter, der ikke blot taber sin dyd, men også sit hjerte til den formastelige.

(Kan du sige Stockholm-syndromet.)

Rigoletto sværger hævn og aktiverer et tilfældigt bekendtskab med en lejemorder fra Bourgogne, der kører en effektiv dræber-business med sin søster.

Hertugen lokkes i fælden, men der går kuk i køreplanen, da narrens datter Gilda vælger at gå i døden for sin udkårne.

Ved flodbredden tjekker Rigoletto ligposen med det, han tror er hertugens lig, men finder i stedet sin datters afsjælede legeme.

Som en slags prikken over i’et i liget, er hun ikke engang helt død endnu, men udånder i sin ulykkelige faders arme, i en gribende slutscene, der får de små hår til at rejse sig. Den, der graver en grav for andre, risikerer som bekendt selv at falde i den.

Scenografien er skåret til benet og savner velnok noget volumen i det store amfiteaters åbenhed.

Selv om det store operakor gør, hvad det kan, for at holde sammen på dramaturgien, uhyggeligt rødklædt og maskeret som en slags Clockwork Orange møder Tjenerindens Fortælling….

(Schaefer er tilmed manden, der opdagede sopranen Marie Heeschen i Bonn og fik hende hertil – og tak for dét!)

Lyden udfordres denne aften af hård blæst, musikken fremstår en kende svag og radioagtig gennem et højttalersystem, der forekommer underdimensioneret og med plads til forbedring.

Man rammes i hvert fald ikke af den kompakte, musikalske oplevelse, der klæder Verdi’s smukke soundtrack til denne ikoniske opera, som er blandt verdens mest elskede og oftest opførte.

Alt i alt en flot og veldrejet forestilling, der især huskes for sine fremragende solister og kvikke flow.

Hvis du er hurtig, kan du nå det endnu. Sidste forestilling spiller lørdag 14. august.

NEDTÆLLING TIL RIGOLETTO

I den kommende weekend er Det Sku’ Du Se på plads i Bregenz i Østrig, hvor Rigoletto i mega-opsætning spiller for eliten på den gigantiske, ikoniske udendørsopera ved Boden-søens bred, som du måske kender fra Kasper Holtens spektakulære opsætning af Carmen dernede for et par år siden.

Den, hvor Carmen møder sit endeligt ved druknedød i søens stille vand – så kan hun lære det, den tæve!

Bregenz Seebühne arenaen er også ramme om en vild shootout scene i James Bond filmen Quantum of Solace, fermt krydsklippet med en synkron sceneopførelse af henrettelsen i Tosca og tilsat et hav af nederdrægtige typer i smokings – herunder sågar Jesper Christensen

Tjek lige den her trailer…… https://www.youtube.com/watch?v=y78SoiOSPSc 

Jeg ser frem til at dele endnu en Rigoletto oplevelse med Det Sku’ du Se’s læsere.