JYTTE FRA MARKETING • NØRREBRO TEATER

★★★★☆☆

Foto: Büro Jantzen

ANMELDELSE JYTTE FRA MARKETING ER GÅET FOR I DAG: JYSK BÅTNAKKE VÆLTER NØRREBRO

Karoline Brygmann vælter huset med fuld swing på kropskomik og revy-attitude i Jytte Fra Marketing er gået for i dag. Den klassiske slapstick-comedy lever og har det gevaldigt godt på Nørrebro Teater. Aktuel samfundssatire er det tilmed, når den sidste latter har lagt sig.

Jytte fra Marketing-bøgerne, som der ind til videre er udkommet to af, er letlæst adfærdspsykologi i populærudgave for businessfolk, der allermest handler om, hvor irrationelt vi opfører os – som mennesker i almindelighed og i det erhvervsliv, som denne hopla-teaterudgave af Morten Münsters bestsellere har sat sig for at tage så gruelig meget pis på.

Trods et snert af provinsteater og skolekomedie lykkes visionen-missionen-hvordan-er-det-nu – rigtig godt, ikke mindst på grund af et skuespillercast i perfekt work/life balance og en stribe tempofyldte sceneskift med sjovt og festligt scenograferede tableauer. 

Fra åbningsnummerets kostelige plenum i spabad inklusive overgearet teambuilder med passivt-aggressive fitness-biceps og varm luft blæsende i stiv kuling ud af ørerne.

Til næsten helt normale dig-og-mig-kontormedarbejdere i uniformt, klassisk gråt – ophøjet til absurde, antikke græsk/romerske mellemlederskulpturer i absurde positurer på piedestaler af kopimaskiner og vandkølere.

Stykket er en revykomisk kavalkade af alt for genkendelige situationer fra det virkelige erhvervsliv, hvor den ene tomhjernede chefparodi leder-tomhjerne efter den anden lufter en afslørende leflen for dumsmarte strategimodeller og halvstuderede mangementfloskler.

Dansk erhvervsliv – især den del, der hjemmehører i lidt større organisationer – businessbashes eftertrykkeligt i dette veldrejede comedyshow, bearbejdet og instrueret til succes af Anastasia Nørlund.

Tilsæt de sædvanlige kontorkliché-intriger fra alt hvad du kan huske af office-sitcoms og pep pølsen op med gakket Rejsekort-sketch a la Jaques Tati plus afsluttende julefest, hvor Jyttes unisex toilet-knald Bjarne selvfølgelig viser sig at være godt gift og udstyret med tre børn. Øh…nå.. hvad hedder de så ??!!

Troels Lyby er foruroligende autentisk som jysk business-båtnakke. Gustav Dyekjær Giese og Magnus Haugaard leverer sjovt og solidt – mens Lila Nobel som sædvanlig ikke er til at stå for, hverken som raisonneur med glimtvise præsentationer af ’videnskabelige’ funfacts – eller som elskelig trutmund i tylskørt.

Allerbedst og hylende skæg fra B2B og B2C er Karoline Brygmann, der slanger sig gennem titelrollen så taget letter af  grin på Nørrebro Teater.

Aktuel samfundssatire er det tilmed, når den sidste latter har lagt sig. 

Det er synd for Jette og for alle os andre, der skal trækkes med al den oppustede business-lingo og corporate pif-paf-puf, som har det med at skygge for normaldansk sund fornuft. Så meget desto mere grund til at tage ind og grine ad det hele.

Er en firmafest under opsejling, vil en kombi med Jytte sætte prikken over i’et. Sjovt er det, og efter et par glas i pausen tilgives det hurtigt, at man fornemmer at have set det meste før. 

BLANDINGSMISBRUG AF MAD, VIN OG HYGGE

Nede ad Ravnsborggade, et par hundrede meter fra Nørrebro Teater, finder du et skønt lille spisested, der brillerer med sin enkle stil og ukunstlede feeling. Navnet er 20a og restauranten er i familie med den glimrende Il Corvino næsten lige overfor, som jeg tidligere har topanmeldt.

20a dyrker ikke det italienske, som storebror på den anden side af gaden. Her køres i stedet et helt afslappet blandingsmisbrug af mad, vin og hygge til absolut rimelige priser.

Sådan noget med unghane, kalv, braiseret lam, oksekæbe og den slags. Hertil kommer dagens udvalg af frisk fisk, suppe, forretter og charcuteri. Enkelt og lækkert i en dejlig atmosfære, hensat i et corny, loppefunds-agtigt møblement.

Jeg var heldig at få bord inden Jytte-premieren, og der var allerede godt fyldt og god stemning ved 17.30 tiden, hvor den yderst sympatiske tjener lokkede mig ind i en orangevin, som måske er den første, jeg rent faktisk har brudt  mig om.

En L’etrange Orange 2020 fra Louis Maurer i Alsace med en lidt orangelækker bitterhed i eftersmagen.

Jeg holdt mig til den orangefarvede gennem resten af mit pre-treatermåltid, der indledtes med en nærmest lidt hverdagsagtig tilberedning af dansk blæksprutte, som både var køn, opfindsom og velsmagende.

Helt klassisk var den efterfølgende Cassoulet Au Four med bønner, røget kålpølse og confiteret andelår.

Tilbehøret af grønne bønner i hvidløgsolie, syltede løg og sennep/estragon sauce var mums uden dikkedarer.

Anbefales absolut.