I AM GOLD • BETTY NANSEN
★★★★★☆
ANMELDELSE I AM GOLD : 24 KARAT ASTRID ELBO
Gyldent funklende tragedie med en komplet overskudsramt Astrid Elbo i spidsen, gør Betty Nansens aktuelle hybrid af musik- og danseteater til et elementært underholdende, femstjernet sceneshow.
En forrygende veloplagt forestilling, der kan ses som en slags opfølger til den formidable Bonnie and Clyde (2020), der ligeledes var sat i scene af Signe Fabricius og fik topkarakter på det Sku’ Du Se.
I Am Gold danser omkring barnløshedens forbandelse i et kraftfuldt mix af moderne dans og klassiske trin i en glitrende scenografi, pisket frem i tætklippede, næsten filmiske skift med drevne aftryk af Elisa Kragerup, der ydmygt betitler sig som instruktørkonsulent.
En tempofyldt optræden, der på én gang formår at give fuld gas på gedigen stagepower – og plads til eftertanken med sin indbyggede, subtile kommentar til den selviscenesættelse, det (også) er at få et barn.
Den intelligente, dobbelttydige titel handler mindre om ædelmetal, end om sin danske oversættelse, der manifesterer den golde frugtløshed, som er forestillingens omdrejningspunkt. Blæret leg med ord, sagde tekstforfatteren.
Tænker du, at kombinationen af fertilitetsproblemer og moderne dans ikke er lige dig, så tro om igen. I Am Gold er såvel spektakulær som humoristisk, de fremragende dansere leverer fysik i topklasse, musikken er lækkert nyskrevet og/eller kurateret af Jeanett Albæk – begge dele ekspederet i spitzenklasse lydkvalitet – og så gør det jo ikke noget, at tematikken tilmed har dybde.
Hovedpersonen Freja er balletdanser med succes og tjek på det hele, indtil kroppen stiller sig i vejen for hendes drøm om at blive mor. En drøm, der ikke lader sig indfri, og langsomt æder Freja op indefra i en djævelsk effektiv undergangsfortælling.
Sammen med sin mand Thomas (Sebastian Kloborg), fanges hun i en destruktiv spiral, pacet af egne forventninger, tilsat fortvivlelsen og alle frustrationerne i jagten på baby, som en af de statusmarkører, vi dyrker i stramt koreograferet zeitgeist på SoMe.
Det hele omfavnet af vennernes velmenende pres og gode råd a la spis mere ananas og dyrk masser af sex, men ikke for meget. Øh?
Resultatet er en forudsigelig fiasko, men rejsen dertil er fuld af veloplagte sekvenser, knivskarp koreografi og enkle replikker, der gør dette til en flot start på teateråret 2023.
Astrid Elbo, som er til låns fra Den Kgl. Ballet, er rent guld i den bærende rolle og sikrer bred publikumsappel i denne vellykkede forestilling, som du bare skal skynde dig at få billet til.
Elbo er så fuld af talent, kunstnerisk udstråling og X-faktor, at man bare glæder sig til at se hende springe ud som skuespiller på film eller scene.
Spiller kun til 26. januar. Fem stjerner herfra og afsted med dig.
GOLDFINCH: VELLYKKET NY-KINESISK SOCIAL FOOD PÅ KGS. NYTORV
Sovino gruppen (Victor, Ravage, Fiat, Alsace, Esmée m.fl) har lagt endnu et guldæg på Kgs. Nytorv, hvor Goldfinch har slået dørene op for et moderne, kinesisk køkken, der letter med velsmag fra første mundfuld.
Er du birder, eller fugleflipper, som Dan Turéll kaldte det, ved du allerede, at GoldFinch er en fugl af finke-arten, der kaldes Stillits eller guldfinke på dansk.
Nogle siger, den er lidt kræsen, og kun spiser. hvor føden er på højniveau. Den er samtidig symbol for alskens godt fra glæde og entusiasme til velstand og overflod. Der er med andre ord tænkt over det navn.
(Visse Donaldister hævder ligefrem, at Georg Gearløs fra Anders And er en guldfinke!)
Jeg ønskede at komme lidt omkring i det spændende menukort, og valgte et blandet udvalg af retter fra de små til de lidt større. Super god tjener ydede dygtig assistance udi konceptet.
Siu Mai var indbydende dampede dim sum dumplings af svin og shitake, der stod helt rankt i sin velsmagende, snacky servering.
Super delikate ’toasts’ med kammusling var farligt velsmagende fristelser, der blev fulgt op af clams, små muslinger i en knaldgod indramning af soya-agtig ’doubanjiang’ sauce med tørret mandarin og noget, jeg husker som en slags små stykker af karamel. Mums.
Masser af flot smag og smukt serveret men lidt svært at håndtere som fingerfood.
Lettere tilgængelig var en lidt mere klassisk nudelret med svin og spicy sesam med subtil undertone af fræk umami. Velnok lige til den tunge side og klart en deleret.
Pork wontons med mørk eddike, chiliolie og koriander sad lige i skabet, dernæst ankom aftenens bedste servering, crispy aubergine i en lækker, lækker fish sauce, som jeg kunne tænke mig tænke mig at aflure.
Det ny-kinesiske koncept eksekveres absolut vellykket, og jeg kommer snart igen for at prøve flere af de spændende, og virkeligt velgjorte serveringer.
Bonus info: Guldfinken en af de mest farvestrålende, danske fugle med sit røde ansigt og hoved som er sort og hvidt. Vingerne er sorte med brede gule vingebånd. Overgumpen er hvid og halen sort med hvide pletter.
Det lyder måske fedt, men også lidt rodet, det samme gælder restaurantens interiør som er klart underspillet på kina-tingeltangel, men designerfikst i et lidt pudsigt og ikke specielt homogent stilmix, der gør Finken til et livligt og hyggeligt sted at være.
God Appetit.