EVITA • AARHUS TEATER

★★★★★☆

Foto: Emilia Therese

ANMELDELSE: EVITA HITTER I AARHUS

Succesmusicalen Evita fra 1978 er genopstået i et knivskarpt, vitalt ensemble-cast med en fremragende Sara Viktoria Bjerregaard i titelrollen som det feterede celebrity-ikon Eva Peron, der lagde en hel nation for sine fødder, efter at have knaldet sig til tops i Argentinas sociale hierarki.

Evita taler direkte ind i vores tid hvor så meget handler om koblingen mellem magt, seksualitet og celeb-kultur.

Sara Cronberg og Melker Sörensens levende iscenesættelse hitter i en veldrejet, komprimeret produktion, der tager pusten fra publikum. Stærke sangerpræstationer, godt skuespil, energiske, spektakulære massekoreografier, scenografi og kostumer med masser af musical-sus (Franciska Zahle) uden at plottets fine, indre psykologi drukner i overgearet glimmershow.

Som præsidentfrue, politiker og filantrop trak Evita på de skuespilevner, der havde løftet hende ud af en ludfattig opvækst, og lod myterne om rejsen mod samfundets top blive til en fortælling om håb for de fattige, argentinske masser, der kunne øjne muligheden for en lysere fremtid i førstedamens glitrende smykker og brusende Hollywoodkjoler. Madonna gestaltede Evita bemærkelsesværdigt godt i 1996-filmen  der indtjente 141 mio. dollar og vandt et hav af priser, til trods for nogen kritik af Alan Parkers instruktion.

Sara Viktoria Bjerregaard leverer kæmpehittet Don’t Cry for Me Argentina i en indfølt vokalpræstation, der både rummer styrke og overskud, men også den skrøbelighed, hvormed hun så dygtigt gør sin karakter interessant. Det er simpelthen en fed teateroplevelse!

Overbevisende leveres også over de to andre hovedkarakterer, Ché (Emil Prenter) og Peron (Morten Hemmingsen), lige som ensemblespillet fungerer såre velsmurt i dramatik, dans og vokal eksekvering af det teknisk svære partitur.

Musikken er efter min mening noget af Lloyd Webbers bedste musicalscore og vel ubetinget det mest rockede.

Orkesteret med Martin Konge som kapelmester spiller overmåde godt, og lokker det bedste ud af  den raffinerede komposition, der fletter smukke, melodiske tråde og ledemotiver ind og ud af tunge, bluesrockede sekvenser, hvor det er svært at sidde stille i sædet.

Smuk scenografi og detaljeret lyssætning sætter prikken over i’et i en aldeles vellykket musicalforestilling,  der fortjener et stort publikum.

Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se.

KOMBARDO – DET SPILLER

PS – til københavnske læsere. Der er også fem stjerner til Kombardo Ekspressen, som jeg for en gangs skyld benyttede, da togforbindelsen mellem Aarhus og Kbh. var hæmmet af sporarbejder og aflysninger.

219,- pr. vej for en stille og rolig trilletur i komfortabel bus, med lidt over en times break på Odden-Aarhus færgen med Kombardo-Fritter eller frisk havluft. (Den portugisiske Vinho Verde fra kølemontren er nu også udmærket.)

Ankomst via Aarhus Havn til stoppestedet ved Musikhuset, 12 minutters gang fra Aarhus Teater. 

Efter trafikpropper ud af København/Folehaven blev færgen fra Odden nået i allersidste sekund, efter chaufføren havde tryllet og holdt afgangen tilbage i fem minutter.

Han modtog store klapsalver fra den fyldte bus og det føltes som at være på charterferie i gamle dage.