PETER GRIMES • OPERAEN

★★★★★☆

Foto: Camilla Winther

ANMELDELSE PETER GRIMES: SKYND DIG I OPERAEN OG OPLEV ET MESTERVÆRK

Hvis du ikke kender Benjamin Brittens 1945-opera Peter Grimes, har du noget at glæde dig til. Lige nu har du en gylden mulighed for at opleve mesterværket i en ualmindelig vellykket iscenesættelse af den tjekkiske instruktør David Radok på Operaen.

En repremiere i stormende flot stage design, hvor Det Kgl. Operakor leverer en magtdemonstration af operapower, der vil blæse dig bagover, uanset om du er til moderne opera eller ej.

Fiskeren Peter Grimes er i dén grad havnet i en shitstorm, efter hans unge lærling er omkommet af et angstanfald under et togt i hårdt vejr.

Grimes frikendes i retten i operaens første, flot koreograferede scene, men byen snakker, og det varer ikke længe, før den kantede, introverte Grimes er udsat for regulær smalltown voksenmobning den lille fiskerby i Suffolk på Englands østkyst, geografisk cirka på højde med Amsterdam og lige ud til Nordsøen.

Dér går ham, der har for vane at slå små drenge hjel, og som måske udfordrer skæbnen en tand for stædigt (hybris) ved at insistere på at rekruttere en ny lærling fra en nærliggende fattiggård. Det ligger i kortene, at også et nyt arrangement kan få en fatal udgang. (nemesis).

Lyden af hans sang ødelægger øllet, hedder det på pubben, hvor sladderen går, og lokalsamfundet i oppisket gruppedynamik udskammer ham til social udstødelse, trods velmenende formaninger om besindighed fra anstændige folk i flokken.

Grimes’ skæbne er beseglet, selv om han arbejder uophørligt for en økonomisk succes, der kan muliggøre ægteskab med lærerinden, enkefru Ellen Orford, en social normalisering der antages at kunne lukke ham ind i varmen.

Hvem ER Peter Grimes, lød det i en samtale, jeg overhørte i den første af forestillingens to pauser, som bringer den samlede spilletid op på omtrent 3 timer, og ikke er et sekund for langt.

Det er ikke forkert at antage, at outcastet Peter Grimes er kalkeret over komponisten selv, der som militærnægter og homoseksuel måtte emigrere sammen med sin livsledsager og kreative partner, tenoren Peter Pears, fra England til Californien USA i de tidlige krigsår, da kampene rasede under 2. verdenskrig.

Plaget af hjemve returnerede parret dog til hjemlandet i 1943, hvor Britten færdiggjorde Peter Grimes, der blev en stor succes ved premieren i 1945.

En premiere, der genstartede engelsk operakultur og gav den et moderne gennembrud.

Med Brittens ekspressive tonesprog og en genkendelig, socialt forankret tematik, viste Peter Grimes en ny vej for genren.

Forestillingen i Radok’s iscenesættelse, der spillede på Gl. Scene i både 1993 og 2004, er ved denne genopsætning instrueret af  Kim Amberla og castet med udgangspunkt i Operaens eget solistensemble, hvor både Niels Jørgen Riis (Peter Grimes) og Sine Bundgaard  (Ellen Orford) overbeviser i de teknisk udfordrende partier.

Hovedrollen indtages dog af operakoret, der fra komponistens hånd er tilgodeset med pragtfulde korsatser af massiv volumen, indpakket i dygtige massekoreografier. Den spektakulære scenografi kan vi takke Tazeena Firth for.

Kapellet spiller forførende smukt under Stuart Stratford, ikke mindst i de fire betagende, instrumentale, Sea Interludes, der fungerer rørende virkningsfuldt som musikalske, stemningssættende intermezzoer. Bravo!

Handlingen er gennemført knugende og tematikken minder ikke så lidt om de SoMe shitstorms, der med stadigt kortere intervaller piskes op i selvforstærkende hysteri.

Anklagen er efterhånden i sig selv nok, til at få folk ned med nakken – og så kan du nok gætte dig til, hvilken vej vinden blæser for den ulyksalige fisker. Husk at læse den tankevækkende artikel om rygtets magt i programbogen.

Afsted til en stor teateroplevelse. Ind og se Peter Grimes. Fem store stjerner fra Det Sku Du Se.

UDMÆRKET KOREA HVERDAG PÅ JU JU

Ju Ju er en koreansk hverdagsrestaurant på Øster Farimagsgade som måtte prøves. Et modern casual spisested, der diverterer med uhøjtidelig feeling på Øster Farimagsgade.

Mere kendt er måske Ju Ju’s storesøster  Koan – super fine dining koreansk, ledet af Kristian Baumann, kendt fra  NOMA’s  sidekick 108, og som med Koan har fået restaurantanmeldere til at falde i svime. 

På Koan står tasting menuen til 2500,- og smid en tusse ekstra på, så får du Sommeliers Table oven i hatten. 

Lyder fristende, men det det bliver lige en anden dag…

Denne hverdagsaften gælder det lillesøster Ju Ju. Med på holdet har Kristian Baumann sin nye køkkenchef Youngjin Kim (tidl. Mielcke og Hurtigkarl), der på samme måde som Kristian Baumann dermed tager et skridt i den modsatte retning af fine dining. 

På Ju Ju kombinerer de traditionelle smage fra deres koreanske ophav, med moderne og lokale ingredienser.

En 5-retters Favourite er familiy style dele-menu til 395 pr. næse ligner det oplagte valg, hvis man ikke på forhånd er velbevandret i koreansk køkken.

Groftskåret agurkesalat med chili lægger ud sammen med hvid kimchi, velsmagende fermenterede grøntsager, med en lækker, dyb smag af fiskesovs, chili, hvidløg, og ingefær.

Samtidig serveres smukke skiver af en slags sushi-rolls med gavmildt fyld af ørredrogn og sesamcreme til at dyppe i. 

Nu følger en gryde Spring-JJigae, en varmende koreansk hverdags-gryderet, en stew, som er noget nær koreansk nationalret. Enkel og velsmagende med ros fra begge sider af bordet.

Til hovedret valgte vi Bulgogi, tyndslicet ribeye med grøntsager og ris. Serveringen var god, rigelig, og en lille smule ordinær og vi fortrød nu nok, at vi ikke havde valgt kyllingespyddene, der blev serveret ved nabobordet med vinegar fries og var væk på no time.

Kortet byder på nogle pudsige desserter, som vi dog holdt os fra, så regningen inkl. lidt øl og vand endte lige over en tusse.

Måske lidt i overkanten for denne autentisk enkle, men på den anden side super velsmagende omgang etnisk, inspirerende hverdagsmad – alt i alt en rigtig god lokalrestaurant i speltdistriktet hvor man også bare kan smutte ind og tage en enkelt ret til frokost.