MARGRETHE • DET KGL TEATER

★★★★★☆

Foto: Camilla Winther

ANMELDELSE MUSICALEN MARGRETHE: VELDREJET FEELGOOD-SUCCES

Musicalen om Dronning Margrethe lykkes fornemt som musikdramatisk feelgood-teater i en veldrejet, scenisk fortolkning på internationalt niveau.

Fortællingen slægter på Netflix-succesen The Crown i sit fine, flerstrengede portræt af mennesket bag monarken, pligten og de personlige ofre, der skal bringes for at udfylde rollen som regent.

En yderst velsmurt iscenesættelse med hele fire udgaver af Margrethe i spil, giver tempo i en forestilling, der mest af alt fremstår som en varm og faktisk ret rørende hyldest til monarken.

Drejebogen følger virkelighedens kronologi, og handlingen er dermed et nogenlunde forudsigeligt sammenklip af historiske højdepunkter og tabloide lavpunkter. 

Et vilkår, der lægger en dæmper på de dramatiske overraskelser, men som tackles dygtigt og får liv af fermt eksekverede, kalejdoskopiske tidsklip, overlaps og flashbacks. 

Bedst er forestillingen, når der er ballade på bagsmækken i den royale familie, eller monarkiet udfordres af skiftende folkestemninger, politiske dagsordener og ond presse. 

Tættest på den skurkerolle, der gerne skal til for at give scenekunst indre drama, er fremstillingen af prinsgemalen i scenerne, hvor Henrik har fået nok af at være nummer tre i det royale hierarki. 

Margrethe er skrevet og komponeret af  trekløveret Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier, der også står bag musicaltræfferne Atlantis, Jordens Søjler og Skammerens Datter. 

Grebet er professionelt, håndværket overbevisende og deres take synes i familie med Westend-successer som Billy Elliot og Mathilda. 

Et veloplagt og velspillet score, herunder flere lovende tilløb til ørehængere, toppes af fine vokalpræstationer fra det store ensemble med en fremragende Ulla Henningsen i spidsen

Margrethe mangler måske signatur-hittet, der rydder bordet, lige som den effektive men også lidt klodsede, klædeskabsagtige scenografi af abstrakt, royalt gemakinteriør i racing green, godt kunne have haft lidt mere glimmer-quality. Well, alle har en mening, som det hedder i en af  forestillingens fine scener.

Massekoreografierne er veltimede, kostumerne autentiske, og Tim Mitchell’s smukke lysdesign sikrer en helstøbt, æstetisk oplevelse.

Margrethe er dygtig, sikker musicalunderholdning i flinkeskoleafdelingen, der med garanti vil tiltale et bredt publikum. Efter en måneds tid på Det Kgl Teaters Gl. Scene fortsætter forestillingen til Odense/Odeon og Musikhuset Århus. God fornøjelse.