MATADOR • SCANDIC FALKONER
★★★★☆☆
ANMELDELSE MATADOR: VELDREJET, TEMPOFYLDT MATADOR MIX
Musical versionen af Matador byder på tempofyldt iscenesættelse med veloplagt skuespil, gode sangere, creamy ørehængere, højt humør og bittersød eftertanke. Succes-duoen Susanne Bier og Anders Thomas Jensen serverer en velgjort omgang Matador Mix i en underholdende produktion, som både er loyal mod sit forlæg og rækker ud efter en ny tid.
Tv-seriens 24 afsnit er komprimeret til en stram fortælling om Mads Skjerns forvandling fra ydmyg, sympatisk tilflytter, til sammenbidt kyniker og byens mest magtfulde mand – en rejse med store menneskelige omkostninger for Matadoren selv, og for alle, der krydser hans spor.
Det hele akkompagneret af den unikke, Matador’ske, sært sørgmodige undertone, der har løftet den ikoniske føljeton op over folkekomedien.
Matadors status som folkeeje må i sig selv have gjort musical versioneringen til en frygtindgydende udfordring. Heldigvis er det er A-kæden, der er på banen i denne veldrejede produktion med manus af Susanne Bier og Anders Thomas Jensen i tæt samarbejde med Lise Nørgaard.
– Matador er ikke det mest oplagte materiale at lave en musical ud fra, medgiver Anders Thomas Jensen. Genren kalder normalt på et lidt mindre persongalleri og en mere stringent storyline.
Forfatternes greb har derfor været at udelade flere sidekarakterer og isolere en stribe nøglescener i såre effektivt iscenesatte snapshots, og sat det hele sammen i et flow, der trods alt giver mening.
En nødvendig præmis, der velnok får helheden til at fremstå lidt ’hakket’, men som snart tilgives, fordi metoden sikrer, at man får alt, hvad man er kommet efter.
Fra til Kvik’s hundekunster (det er en tysker), til gamle fru Møghes skandaleramte 100 ås fødselsdag og fatale opgør med den nazistiske besættelsesmagt – til elskelige Maude, der hele tiden må gå op og lægge sig.
Rollelisten er originalt og overvejende ungt castet med populære navne i en vellykket balance mellem det forventede og det uventede, i en slags opdateret definition, der formår at sætte nye træk på de kendte karakterer, uden at stikke for langt af fra det, vi elsker.
En helt fremragende Nicolaj Jørgensen (med brækket ben og krykke) gestalter den dobbeltbundede Mads Skjern, der bliver offer for sin egen succes og sætter sympatien over styr i en alkoholfri cocktail af snerpet moral og selvretfærdige ambitioner.
Topnummeret denne premiereaften er en forbløffende, næsten surrealistisk scene, hvor Skjern & Co. tæver løs på manufakturhandlens varelager i det hårdtpumpede dancebeat nummer Det Der Skal Til, som minder lidt om Queen’s The Show Must Go on.
Måske forestillingens stærkeste moment, der ikke blot reproducerer klassikeren, men byder ind med spektakulær, opdateret fortolkning. Bravo!
Forestillingens 8 nye, originale sange, af Lise Cabble og Burhan G, er et velpolstret lydtæppe af iørefaldende, creamy softpop, som især blomstrer i kærlighedssangene mellem Elisabeth Friis og Kresten Skjern.
Det hele kompetent eksekveret af et velspillende rockkapel med Joakim Pedersen og Mikkel Gomard i spidsen.
Multitalentet Annette Heick er en overbevisende god Elisabeth både vokalt og dramatisk, mens Carsten Svendsen viser klassen som Kresten.
Flotte karakterer er der også til Marie Dalsgaards Maude og Lea Thiim Harders Ingeborg i et cast uden svage led.
Ubetinget publikumsdarling er dog Daimi, der bare er helt skøn og et rasende godt cast som gamle fru Møghe, der utrætteligt bekæmper Korsbæks liderlige lømler fra sin kørestol.
Instruktionen er lagt i hænderne på Frede Gulbrandsen med fine koreografier af Anja Gaardbo, i en dynamisk, måske lidt for digital scenografi af Benjamin la Cour.
Alle tre i øvrigt gengangere fra Den Skaldede Frisør, der også blev en kæmpesucces som musical i Jesper Winge Leisners 2022 hit-produktion.
Helt i tråd med tidsånden, får Skjern-sønnen Daniels homoseksualitet lov til at fylde, både i skønne dansenumre og i det drama, hans ukristelige afvigelse afføder mellem Mads og Ingeborg.
I finalen er alle skanser dog faldet, og tidligere fjender kan samles omkring sølvbrylluppet i Varnæs-familien, til en forløsende happy end.
Oprigtigt rørt blev jeg under den afsluttende afsyngning af I Danmark Er Jeg Født, der afdækker en kerne af pragmatisk danskhed, som vi kan spejle os i med en vis stolthed, når man tænker på, hvad der foregår i verden uden for Korsbæk.
Det er modigt at pille ved nationalskattene, og mange vil med garanti have bud på, hvordan Musicalen Matador hellere skulle have været.
Og hvad så.Der er allerede solgt 95.000 billetter og der er fire stjerner til Matador fra Det Sku’ Du SE. God fornøjelse.