TILLØKKE OTTO • TIVOLI

★★★★☆☆

FOTO: PR foto

ANMELDELSE TILLØKKE OTTO: EN BAGGÅRDSPUMA TAGER KEGLER

Da En Sailor Går I Land, forklædt som Jesper Lohmann i stramtsiddende pullover og beige gabardinebuks, tager hyldestkoncerten til Otto Brandenburg i dén grad kegler hos et veloplagt repremierepublikum, der får Glassalen i Tivoli til at klirre.

Retrohits står i kø, når Lohmanns veloplagte backinggroup fører os swingende, rockende, twistende og til tider ganske poetisk gennem Otto’s bagkatalog, der synes at stå stærkest i flirtende klassikere som Bouna Sera Senorita, Straigthen Up and fly right – og selvfølgelig Susanne, Birgitte Og Hanne, der lokker Baggårdspumaens særlige, gadedrenge-agtige charme helt frem på scenekanten til salens udelte begejstring.

Tilsæt tempofyldte rockere af Elvis-tilsnit, hvor en scenevant Lohmann giver den gas med rul i hofterne og svirp i stængerne – alt sammen leveret med højt humør og en distancerende selvironi, der klæder det tempofyldte show, der er skrevet af Lohmann selv og instrueret af Susanne Breuning

Den alsidige Jesper Lohman binder sangskatten sammen med sjove og sørgmuntre anekdoter fra Brandenburgs liv med en tabloid opmarch af saftige op- og nedture. Der er nok at tage fat i, fra den folkekære kunstners lange og spraglede karriere som Rock & Rul teenageidol, entertainer, svirebroder og kvindebedårer. 

Lohmann imponerer momentvis med en sprød og fyldig rockvokal, men sjusker også lidt i den afdæmpede del af repertoiret, hvor de stille viser måske ikke kommer helt i mål uden Otto’s egen, hæse skrøbelighed.

Generøst deles ud af funfacts og skæv bonusinfo som f.eks. at kæmpehittet To Lys På Et bord overhovedet ikke var noget hit, men sluttede som nummer sjok i melodi Grand Prix 1960, og egentlig skulle havde heddet en Kat På Et Tag.

Otto’s helt store cash cow blev i øvrigt julesangen Søren Banjomus, som han skrev teksten til i hedt kvindeselskab, suppleret af natmad og megen snaps. Kan du sige skillemadingadingadu!

Portrættet af Otto Brandenburg tegner et kærligt billede af et levet liv i showbiz, der sine steder får én til at tænke på Tommy Seebach og Dirch Passer, hvis eftermæle også ofte frames i en sentimental, alkoholiseret melankoli.

Helhedsindtrykket af showet står velnok en smule ujævnt, men pumaens fans får, hvad de er kommet efter. – man bli’r bare glad af det, som det lød enstemmigt fra nærmeste tilskuerrækker.

Tilløkke Otto charmer sig lige nøjagtig  op på fire stjerner fra Det Sku’ Du Se.