SISTER ACT • DET NY TEATER

★★★★★☆

Foto: Miklos Szabo

ANMELDELSE SISTER ACT: SVARET PÅ DINE MUSICALBØNNER

Det Ny Teater leverer varen igen! Sister Act løftes tæt på den syvende musical himmel af fabelagtige dansescener i en umådelig flot scenografi, der blander gotiske kirkehvælvinger af imponerede dimensioner og finish med spektakulært lysshow og funky discobeats så ingen kan sidde stille.

Et uniformt cast af løsslupne nonner, der giver den max. gas i kirkerummet, er et syn for guder med et visuelt impact, der på én gang er er fejende festligt, dybt charmerende og vidunderligt respektløst i sin kærlige foragt for den religiøse kontekst.

Uden at sige for meget, kan man nok tænke sig kulturer, hvor den slags ikke var gået!

Tilgivelsen ligger naturligvis lige for. Sister Act ender komfortabelt med at binde en smuk sløjfe af næstekærlighed på fortællingen, der er en musicaludgave af Hollywood  90’er komedien Halløj i Klosteret.

Natklubsangeringen Doloris dater en skidt fyr med hang til skydevåben og bliver vidne til en likvidering, hvorfor hun må gemmes af vejen midlertidigt, for ikke at blive gjort kold, inden hun kan vidne i retten.

Et hensygnende kloster bliver løsningen, men snart får Doloris peppet kirkekoret op, så de ikke alene får løst deres økonomiske problemer, men også ender som showbiz sensation på forsiden af alle aviserne og sætter den gustne gangster på sporet af hendes hideout.

Hvad historien måske savner i surprice og finesse, opvejes så rigeligt af herlige enkeltscener hvor såvel the bad guys, den onde gangster Curtis og hans comedy kiksede håndlangere, som den understimulerede good cop Sweatty Eddie får lejlighed til at brillere i deres glansnumre.

OMG, der bliver gået til den af et tændt cast, så men er helt oppe i toppen af feelgood skalaen.

Den rutinerede musicalstjerne Julie Steinke i slimfit topform bærer forestillingen med vokalt overskud og stor energi gennem den fjollet/forudsigelige handling, der facetteres af fine sidepræstationer fra Al Agami, Marianne Mortensen Thomas Ambt Kofod og ikke mindst Pia Rosenbaum.

Et velspillende liveband trykker musiksiden af, så funk-disco rytmerme rykker i danse-gen og stolesæder, når man da ikke lader sig flyde hen i balladerne fra stykkets komponist Alan Menken, der er en af Broadways og Hollywoods mest prisvindende sangskrivere.

Min unge ledsager, som jeg med tiden har tvunget med til talløse musicals, mente, at det var en af de mest underholdende musicals hun endnu havde set. Anbefalingen hermed videregivet.

Vi kvitterer med fem sikre stjerner fra Det Sku’ Se.