FRA REGNORMENES LIV • HIPPODROMEN

★★★★★☆

Foto: Gudmund Thai

ANMELDELSE FRA REGNORMENES LIV: FORNEMT SKUESPIL MED VARME, HUMOR OG BID

Fra Regnormenes Liv er en dansk nyklassiker, der netop nu kan genopleves på Folketeatret med fornemt skuespil fra Ellen Hillingsø, Claus Lemmeke og Michael Moritzen. En særdeles fin, oldschool teateroplevelse med varme, humor og bid.

– I strålerne fra livets aftensol får barndommens minder et gyldent skær, siger Hillingsø i en patetisk nøglereplik med ironisk dobbeltbund. For dernæst at udfolde en grum historie om sin opvækst som værtshusbarn med antydninger af såvel pædofili som mistanke om blodskam.

Hillingsø er Johanne Luise Heiberg, et af dansk teaterhistories helt store skuespillernavne fra 1850’erne, der får besøg af forfatter-kändissen H. C. Andersen, og en usædvanlig aften tager sin begyndelse.

Stykket er skrevet af den højt estimerede, svenske forfatter og dramatiker P.O. Enquist, der i en længere periode var bosat i Danmark. Han forlod denne verden i 2020.

Fra Regnormenes Liv havde premiere for omkring 40 år siden på Det Kgl. Teaters hedengangne Gråbrødrescene, og blev et publikumshit med berømmede præstationer fra bl.a. Jørgen Reenberg som HCA og Ghita Nørby som Fru Heiberg. Githa Nørby var i øvrigt i salen til denne udsolgte københavner repremiere. En ring sluttet.

Enqvist stod også bag Livlægens Besøg, der blev til opera af Bo Holten, baseret på historien om Struense, der senere inspirerede til filmsuccesen En Kongelig Affære med Mads Mikkelsen i (endnu) en glansrolle. Og så ikke mere trivia, tak!

Scenen er sat i det Heibergske hjem, der stod som en slags omdrejningspunkt for den københavnske kulturelite i 1850erne. Fru Heiberg var tidens mest feterede skuespillerinde og gift med Johan Heiberg, chef for Det Kgl Teater, dommer over dannelse i almindelighed og god smag i særdeleshed.

Efter en pinlig episode ved hoffet (HCA har tabt gebisset ud af munden midt i en tale til kongeparret) kommer den fortvivlede Andersen på visit, og historien ruller med masser af skarpe replikker og kulturelt vid.

Det er i sandhed et knaldgodt manuskript i Frederik Dessaus oversættelse. Spids ørerne og lyt. Så godt kan det gøres.

Lemmeke’s HCA gestaltning er fornem, på engang forvirret og følsom, tilsat et afmålt drys humor, der virker, fordi den ikke drives ud på den forkerte side af det latterlige.

Aftenens oplevelse er Hillingsø, der forvalter rollen som fru Heiberg med overbevisende dramatisk styrke. Har man set hende bedre? 

Michael Moritzen har et lidt mere introvert drama at spille med, men leverer også en flot præstation i dette fine kammerspil, der fremtræder som en slags guldaldermaleri live, hvor facaderne krakelerer og maskerne falder I en paradoksalt smuk lyssætning.

Scenografien er velnok lige lovlig spartansk og statisk på nær et bord, der skubbes lidt rundt. Jeg er godt klar over, at den er skabt til at være turne-egnet og er doku-matchet op med et periodemaleri af Marstrand, men alligevel.

Fortællingen fokuserer på Fru Heibergs og HCA’s indre psykologi. To socialt belastede opkomlinge fra muddergrøften (regnorme), der spejler hinandens stræben efter anerkendelse i de københavnske saloner.

Et udtryk, der for en gangs skyld synes velanbragt, og et narrativ, der minder ikke så lidt om eventyret om den grimme ælling, der vokser op og bliver til en smuk svane.

En kvalitets kulturoplevelse med skuespil af høj karat på Hippodromens intimscene i instruktion af Kasper Wilton.

Fem stjerner fra Det Sku’ Du Se. Allerede næsten udsolgt- skynd dig!