THE HOUSE OF UHYGGE • TIVOLI GLASSALEN

★★★★★☆

Foto: Thomas Petri

ANMELDELSE THE HOUSE OF UHYGGE: SKRUPSKØR HORROR SLAPSTICK I FORRYGENDE TIMING

Uhyggen breder sig i rasende tempo med skrupskør horror slapstick i forrygende timing og præcision, når Årets Crazy Christmas Cabaret får ruderne til at klirre i Glassalen. Vivienne McKee og London Toast Theatre har dækket op til jul med vanvittig britisk action comedy, eksekveret i Premier League-klasse.

House Of Uhygge er en blanding af gakket, britisk humor, standup-comedy, Music Hall, satire, underlødige jokes, flotte shownumre og fed musik. Nogle mener ligefrem at forestillingen bør lægeordineres mod vinterdepression.

Det slående ved denne aftapning er kvaliteten i udførelsen. Lagkagekomik er helt afhængig af ultra stram timing, og denne produktion sidder lige i skabet. Et supertændt cast med bl.a. David Bateson, Andrew Jeffers, Kevin Kiernan-Molloy og Katrine Falkenberg leverer varen på overbevisende niveau.

Årets CCC er bygget op som et hæsblæsende spoof på horror-genren, hvor Dr. Jekyll, Frankenstein, Dracula og andre notabiliteter fra The Dark Side rystes sammen i en vild cocktail af et plot, der fører os fra Transsylvanien til Skotland, hvor Dr. Jekyll har etableret sit laboratorium i håb om, at produktionen af djævelske eliksirer vil sikre ham nobelprisen i fysik.

For at finansiere vedligeholdelsen af det gamle slot ved bredden af Loch Ness, har han udlejet en fløj til tvivlsomme wellness-behandlinger, hvor patienter og personale udgøres af et betænkeligt line-up af skræmmende personager.

Mystiske dødsfald bringer den lokale politiinspektør på banen, som trækkes ind i rædslerne, efter uvidende at have nedsvælget en Jekyll-Juice, der frisætter hans hemmelige lidenskaber.

Jeg overrasker næppe nogen, når jeg afslører, at mænd i vildt dametøj er en væsentlig bestanddel af komikken.

Det hele går naturligvis op i hat og briller, afbrudt af forrygende showdance-numre i prægtige kostumer og herlige, danglish undersættelser af kendte hits, der rammer inden for horror-skiven. Thriller (Jackson), A Man After Midnight (ABBA),Highway To Hell (AC/DC) etc.

Alt sammen bragende professionelt og totalt corny iscenesat med opulente kostumer, blæret lysdesign, velspillende backingband og crazy lydeffekter.

Respektløs overfor sit eget narrativ er forestillingen sågar også, da det pludselig fyger med revy-prægede jokes om kongehuset, Støjberg, Messerschmidt og Vejle Politi til salens udelte jubel. Gør det noget?

Jeg anerkender, at der findes hårdhudede fornægtere, som har det stramt med genren, og at hele konceptet er så vandet, at cocktailen måske bliver lidt tynd i længden.

Personligt er jeg imidlertid flad af grin og giver fem stjerner til Vivienne McKee og hendes skarpe team.

McKee en ren energibombe og stjæler showet i en afsluttende sekvens, hvor hun rydder bordet med et ubetaleligt Marlene Dietrich-spoof. Enjoy.