CHICAGO • KOMISCHE OPER

★★★★★☆

Foto: Barbara Braun

ANMELDELSE CHICAGO: KOSKY SLÅR TIL IGEN MED MUSKULØST MUSICAL-BLING OG BERLINER BURLESQUE

Det overrasker næppe nogen, at mesterinstruktøren Barrie Kosky giver den fuld speed i burlesque bling-bling og queer glitter i sin muskuløse Berlin opsætning af musical-klassikeren Chicago på Komische Oper.

Det overraskende er, hvor godt Chicago fungerer (på tysk) i en berlinsk kontekst, der stadfæster kvaliteten i Bob Fosses herlige forbrydermusical – og afslører et umiskendeligt slægtskab med Weimar-tidens kabaret-tradition.

Kosky slipper Chicago løs med gavmildt brug af sine sædvanlige signatur-tricks inden for utilslørede, homoerotisk/humoristiske indfald, og lader denne musical-vaudeville folde sig ud i en tempofyldt, musikalsk stemning af trashy New Orleans jazz, tilsat en snert af Kurt Weil’s skramlede sound. 

Fortællingen er, som du med garanti allerede véd, en tabloid satire, der udstiller grådighed, korruption, celeb-power, kynisk udnyttelse for egen vindings skyld og mediernes evne til at spinne folkestemningen og trække den offentlige mening rundt ved næsen.

En blændende Ruth Bauer Kvam lægger salen ned som den centrale karakter Velma Kelly, med en udstråling, som mixer Liza  Minelli, Marlene Dietrich og Josephine Baker, og fuldkommen overskygger sine ellers velspillende sidekicks, Roxie Hart og stjerneadvokaten Bill Flynn.

Iscenesættelsen er et gennemkoreograferet  paillet-orgie i übergrafiske, stramt designede musical tableauer, hvor den får alt, hvad den kan trække i knivskarpe koreografier og et blæret stage-design af Michael Levine. 

Et spectacular af lys, der siges at holde omkring 7.000 lightbulbs travlt beskæftiget. Det er ganske enkelt et damn good show, som New York Times skriver.

Musicalen er oprindeligt fra 1975 med en 1996 Broadway revival, der er så populær, at den spiller derovre endnu!

Historien om kändis-kriminelle og stjerneadvokater er skønt sladderstof, og rent faktisk skrevet af en kriminal-reporter, inspireret af en celeber mordsag i 20’ernes Chicago,

En saftig omgang fra det virkelige liv, hvor to kvinder havde myrdet deres elskere, men blev frikendt og slap godt fra det, ved hjælp af deres medietække og attraktive fremtoning.

Mange vil huske musical-filmudgaven fra 2002 med Richard Gere, Renée Zellweger og Catherine Zeta-Jones, der indtjente 300 mio. dollars på et 45 mio. dollars budget. Michael Jackson var på tale til Geres rolle, men blev fravalgt, og John Travolta sagde nej tak til opgaven. Jeg mindes at Gere overraskede som en mere end habil vokalist, tilsat damn nice slick looks. 

Komische Oper i Mitte er pt. under renovation, og kompagniet spiller derfor på det udmærkede Schillerheater i Vestberlin, der også fungerede som stand-in i flere sæsoner ved Staatsoper Unter Den Lindens ombygning for nogle år siden.

Komische’s position som en af Europas mest sikre destinationer for bredt favnende teaterunderholdning, står lysende klart, efter denne overbevisende musicalproduktion, der viser, hvordan den slags skal skæres på internationalt topniveau. 

Mesterinstruktøren Barrie Kosky er elsket af mange for sine forrygende, showprægede opera- og operette-iscenesættelser, og jeg glæder mig til at anmelde hans kommende produktion af Puccini’s Il Trittico, der får premiere 3. maj. på operaen i Amsterdam.

Her og nu er der fem stjerner fra Det Sku’ Du Se til Kosky’s top underholdende berlinerudgave af et af Broadways største og længst spillende musicalhits.