UNDER DYBET • OPERAEN

★★★★★★

Foto: Per Morten Abrahamsen

ANMELDELSE UNDER DYBET: FABELAGTIG TOTAL OPLEVELSE

Under Dybet er en fabelagtig totaloplevelse af moderne dans, fascinerende massekoreografier, betagende musik, prægtige kostumer og overvældende scenografi i udsøgt lyssætning. Ganske enkelt dybt original og fremragende eksekveret gesamtkunst på internationalt niveau, der stryger helt til tops med seks stjerner.

Den vildt spektakulære forestilling er konceptualiseret af instruktør Anja Behrens og Christian Albrechtsen, tilsat multitalentet Jeanett Albecks nyskrevne musik og raffinerede ny-arrangementer af klassikere fra poprock’ens bagkatalog.

Koreografien er skabt af Oliver Marcus Starpov og Sebastian Klovborg, og det hele er bragt til live gennem en kollektiv, kreativ proces med danserne og det øvrige kunstneriske team, der beskrives (måske lige højstemt nok) i programnoterne.

Resultatet er under alle omstændigheder et non stop underholdende, brillant stykke fusionsteater, med et samlende narrativ som en slags tre-trins raket, bygget over temaerne Fødsel, Seksualitet og Død.

Tre begreber, der tegner en slags livscyklus, som De Fem Rejsende fører os gennem. En rejse, der fortolkes abstrakt og undersøges i stort anlagte, symbolsk/rituelle massekoreografier i vilde, visuelle tableauer og fantastiske kostumer.

En egentlig handling i Netflix-forstand afslører sig ikke. Man labber simpelthen alle sanseindtrykkene i sig, og danner sine egne associationer. Publikum er kort sagt udsat for noget så berigende, som en fængende, kunstnerisk oplevelse uden brugsanvisning.

Det hele indrammet af Jeanett Albecks sanselige sound design af egne kompositioner i bølgende, elektroniske lydflader og avancerede fortolkninger af kendte numre fra Bowie, Sort sol, Beyoncé, Justin Timberlake, Madonna m.fl.

Ganske magisk er en gennemgående basun-gruppe der toner ind og ud af det surreelle forløb med deres dommedagshorn og effektfulde, sceniske tilstedeværelse.

Stærkest står midter-akten, Guld-akten Seksualitet hvor en stor, næsten afklædt dansegruppe lader deres kroppe tale i originale og insisterende moves, suppleret med tramp, suk og støn. Glæd dig.

Finalen udspiller sig omkring  et gigantisk, 7 meter højt, knaldrødt menneskekranie, der kunne have været af Damien Hearst, og hvor døden indfinder sig i et hav af rødt tyl og fjerhatte –  På én gang dunkelt og farverigt.

Et spektakulært punktum for en virkelig anbefalelsesværdig teateroplevelse, som måske nok kunne eksekveret sit narrativ lidt mere præcist, men fungerer fornemt som ekstraordinært, hybrid sceneshow med et tenpofyldt snit og flow, der vil imponere et bredt publikum.

En virkelig stærk aften i Operaen der udløser de sjældne seks stjerner fra Det Sku’ Du Se.

PS. Under Dybet minder mig ikke så lidt om de to seksstjernede koncertballet forestillinger Rekviem og Natchhtäume af hhv. Christopher Spuck og Macos Morau, som jeg nyligt har anmeldt til topkarakter her på Det Sku’ Du Se.

Begge forestillinger er skabt af Under Dybet-lignende, koreografiske, musikalske og dramaturgiske ingredienser, og har bjergtaget et entusiastisk, internationalt publikum. Virker opskriften i Danmark? Ja, det skal jeg lige love for! Reaktionen fra premierepublikummet her i Operaen var ikke til at tage fejl af.