PIPPI LANGSTRØMPE • FOLKETEATRET

★★★★☆☆

Foto: Gudmund Thai

ANMELDELSE PIPPI LANGSTRØMPE: BOMSTÆRKT BØRNETEATER

Pippi Langstrømpe på Folketeatret er lattermild og letløbende børneunderholdning, der tager sit publikum alvorligt.

Rigtig gode spillere og en for børneteater sjældent ambitiøs scenografi, løfter denne Pippi til at være efterårsferiens bedste teater-idé for børn og voksne, der fortjener kvalitetstid væk fra mega-biografernes gennemkommercialiserede slikbutikshelvede.

Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe en eviggyldig historie om rebellen, der udfordrer de gængse normer og udstiller konformitetens snævertsynethed.

Fandenivoldskheden ankommer til Smallville og vender op og ned på det hele.

Inden jeg havde aflagt min strikse anmelderattitude, og overgivet mig til opsætningens indiskutable charme, slog det mig, at der er et eller andet ved narrativet, der er blevet sært gammeldags og måske ikke helt fungerer i dag.

Pippis rødhårede revolution har allerede sejret ad helvede til.

Måske er det rent faktisk et sundhedstegn, at provokationen af autoriteterne ikke rigtig har klangbund.

Det talstærke børnepublikumved denne repremiere, var faktisk et godt stykke  fraat skraldgrine, når Pippi modsagde skolelæreren og bragte ham på sammenbruddets rand med sin flabede logik.

Halå, når 5 + 7 er 12 kan 8 + 4 ikke også være 12, vel…

I dag oplever hvert tredje danske barn at deres forældre bliver skilt.

Savnet af far eller mor er relatérbart for mange, eller også overfortolkede jeg blot stilheden, når Pippi delte ud af sit eget savn i fine, lækkersørgelige godnatscener med mindet om mor oppe i Himlen og tanken om far et sted ude på de syv have.

Lige ind til Kaptajn Langstrømpe sejler ind på scenen under stor jubel i et mægtigt, gyldent sørøverskib og sætter ekstra fart i sagerne.

Nu skal vi ikke overfortolke alting, blot fordi Pippi er på Unesco’s liste over bevaringsværdig kultur.

Slapstick virker hver gang, og der er masser af ukompliceret sjov og jublende børnelatter  

F.eks. da Pippi klipper sin pasta over med en saks og derefter tørrer sig om munden med dugen i stedet for servietten i det velordnede, Tommy og Annika’ske dukkehjem.

Den dug bliver ALDRIG ren igen, fortvivler moderen, der omgående må trøstes af sin mand.

Havde hun hørt sine velfriserede børn, klædt  i nypressede skoleuniformer, gå bøvse-amok efter deres heftige møde med Pippi’s sodavandstræ, havde næste step været Valium.

Siw Ulrikke Maibom er skøn som Pippi, mens Martin Ivan og Linea Høegh Olsen supplerer så glimrende som Tommy og Annika.

Alle voksenrollerne leveres tydeligt løftet i spilstyrke, og bærer sammen med masser af dejlig musik forestillingen hjem på et niveau, der var overraskende højt for mig.

Også selv om jeg i sidste øjeblik måtte undvære mine børneledsagere og derfor så denne forestilling gennem voksenbriller. 

Fire stjerner til en omgang bomstærkt børneteater i Nørregade. God fornøjelse.

ZÜRICH SPECIAL: TAG MED TIL ET AF EUROPAS OPERA HOTSPOTS


Foto: Monika Rittershaus

★★★★☆☆ – VALKYRIEN: RIGOR MORTIS I ZÜRICH

Døden indhenter alle i løbet af de fire mega-operaer, som udgør Wagner’s Ring. Ved gallapremieren på Ringens anden del Valkyrien i Zürich Operaen, er det imidlertid som om, rigor mortis er indtrådt et par afsnit for tidligt.

LÆS ANMELDELSEN

 

Foto: Monika Rittershaus

★★★★★☆ – TRUBADUREN: DJÆVELSK GOD VERDI I ZÜRICH

Et helvedes ondskabsfuldt plot, sat i scene med et hav af medvirkende, et stjernecast af internationale solister og et sublimt velspillende orkester med den ‘danske’ chefdirigent Paolo Carignani i spidsen.

LÆS ANMELDELSEN

 

Foto: Monika Rittershaus

★★★☆☆☆ – NABUCCO SOM BLØD MAND I ZÜRICH

Nabucco er en af Verdi’s første operaer, og den, han slog igennem med som operakomponist i 1840’erne.

LÆS ANMELDELSEN