VI ANBEFALER • FORÅR 2021

DET SKU’ DU SE I FORÅRET 2023

Det Sku’ Du Se anbefaler 25 lovende forestillinger der kan opleves i foråret og forsommeren.

Varm op til opera, teater og musicals herhjemme og i udlandet.

Hent inspiration til dit næste teaterbesøg og planlæg evt. din egen opera eller musical-rejse – en skøn måde at opleve nye og velkendte destinationer på.

Hvorfor nøjes med at læse anmeldelserne ’i bakspejlet’, hvis du har mulighed for at være der selv?

1. GIULIO CESARE I AMSTERDAM

Med en umådeligt spektakulær og næsten infantilt provokerende udgave af Händels barokmesterværk Guilio Cesare (Julius Cæsar), lever den spanske stjerneinstruktør Calixto Bieito ubetinget op til sit image som Operaens Quentin Tarantino.

Hans storstilede, udfordrende Hi-Tech ørkenvision i Amsterdam-operaen anbefales alle, der vil ha’ en på opera-opleveren.

Spiller sidste gang 5. februar – eller kan du læse anmeldelsen her

2. PRETTY WOMAN I TIVOLI

Forrygende feelgood, sexy, sjovt og lige i skabet.

I Julia Robert’s gennembrudsrolle som Hollywood-luderen Vivian, er Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen et scoop, der forfører salen med æggende fysik og en vokal, der tager kegler i mødet med træmanden Edward Lester, den ensomme mangemilliardær, som i grunden blot ønsker sig en ledsager til sine high-end business dinners – men finder den store kærlighed.

Musicalen er kalkeret 100 procent over filmen, og du vil ikke savne et eneste highlight fra Hollywood blockbusteren, der omsatte 463 mio. dollars for en produktionspris på 14 mio. dollars.

Både publikum og anmeldere blev blæst bagover ved 2022 premieren, og fik du ikke set den sidste år, så grib chancen nu. Premiere i Tivoli’s koncertsal 19. januar.

Du kan læse den femstjernede Det Sku’ du se anmeldelse her.

“Elektra” Husets Teater 2023

3. ELEKTRA PÅ HUSETS TEATER

Elektra er tragedien om den unge kvinde, der blind af raseri er besat af tanken om at slå sin mor ihjel for at hævne sin fars død.

Men Elektra er lige så meget en sårbar dannelseshistorie og en fortvivlet kamp om retten til at kunne bestemme over eget liv.

Elektra er fanget i et ubrydeligt emotionelt mønster af afsky, afvisning og skam, der fylder så meget, at der ikke er plads til hende selv. På scenen kan opleves Asta August, Lotte Andersen og Søren Poppel.

Elektra er anden, selvstændige del af trilogien FURIER, baseret på de græske urmyter, skabt af instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen. Premiere 28. januar. Spiller til 4. marts. 

4. VÆGGEN PÅ EDISON/BETTY NANSEN

En kvinde, spillet af Christine Albeck Børge, befinder sig i en jagthytte i en østrigsk skov. På en gåtur banker hun overraskende panden mod noget hårdt og køligt. Fra den ene dag til den anden afskærer en glasvæg hende pludselig fra omverdenen….

Væggen er en foruroligende robinsonade, en grusom drøm om civilisation, menneske, og natur – både den natur, der eksisterer udenfor, og den, der eksisterer bag vores hud.

Den østrigske forfatter Marlen Haushofer skrev Væggen som roman i 1963, og fik Østrigs nationale litteraturpris for den. Forestillingen er iscenesat af Anna Balslev, der i 2022 instruerede den Reumertvindende forestilling Stolthed og Fordom.

Premiere 2. februar. Spiller til 25. februar.

5. & JULIET I LONDON

Londons West End er sammen med Broadway i New York alle musical-elskeres mekka. Her opleves de største, smalleste, ældste, nyeste forestillinger for enhver smag, med nogle af de allerbedste musical-artister fra hele verden.

En musical, som er en topaktuel must-see er ”& Juliet” som kun spiller til 25. marts – skynd dig!

Forestillingen er en såkaldt Jukebox musical, hvor musikken ligger til grund for historien, ikke omvendt.

I dette tilfælde er musikken skabt af den svenske superproducer, Max Martin, som har skrevet musik til nogle af verdens største pop-kunstnere som bl.a. Backstreet Boys og Britney Spears, og man får sig derfor en regulær fest med kendte pop-sange som ”Baby One More Time” og ”Everybody”. 

Historien er både morsom og original, og tager udgangspunkt i Shakespeares historie om Romeo og Julie. I denne nutidige udgave af kærlighedsdramaet er det Julie som er i centrum, og hun finder sig ikke i blot at være en kvinde, der ofrer sig for sin mand, men tager ansvar for sin egen historie.

6. COSI FAN TUTTE I OPERAEN

Operaen på Holmen genopsætter Mozarts Cosí Fan Tutte i det engelske operaikon Tim Alberys intim-opsætning, der har turneret verden rundt.

I dag en af operahistoriens perler, men en skandale, da den blev sat op i København første gang, for lidt over 200 år siden. Den spillede kun premieren og blev straks taget af plakaten.

Handlingen gik langt over stregen. To mænd tester deres kærester.

Vil kvinderne, trods deres glødende troskabsløfter, kaste sig i armene på nye bekendtskaber straks mændene vender ryggen til? Ja selvfølgelig – for som operaens titel siger – Sådan Gør Alle Kvinder.

Cosí Fan Tutte er en af Mozart/Da Ponte-perlerne sammen med Figaros Bryllup og Don Giovanni.

Både Beethoven og Wagner anså handlingen for at være respektløs og slibrig.

Musikken fremstår som et af Mozarts mest sofistikerede værker. På overfladen en herlig omgang klæd-ud-opera med de sædvanlige narrestreger udi forviklinger og forvekslinger.

Men så stikker det alligevel dybere. Det starter komisk og ender nærmest tragisk. I dette krydsfelt opstår kunsten.

Repremiere 9. februar. Spiller til 28. februar. Læs anmeldelsen her.

7. MISS SAIGON PÅ DET NY TEATER

Banen er kridtet op til årets mest gribende musical. Dramatisk handling, bevægende og storslået musik.

Miss Saigon er en moderne klassiker af ophavsmændene til Les Misérables. I en ny spektakulær og overvældende produktion med stort cast og orkester skabt til Det Ny Teater.

Handlingen, en episk kærlighedshistorie, minder lidt om Madame Butterfly og begynder i Saigon i 1975 få dage før Vietnam-krigens afslutning.

Natklubben Dreamland, der er populær blandt amerikanske soldater, drives af den kyniske fransk-vietnamesiske restauratør Engineer. Stemningen er hektisk. Her arbejder den unge, forældreløse vietnamesiske pige Kim som barpige. Hun møder den amerikanske soldat Chris, og de bliver stormende forelsket. Forholdet bliver skæbnesvangert. I krigens kaos bliver de skilt fra hinanden, men skæbnen synes at have bundet dem sammen…

Foruden en række af Danmarks bedste musicalperformere medvirker et stort internationalt cast af sangere og dansere. Premiere 9. februar.

8. BARBEREN I SEVILLA – I VENEDIG

Når La Fenice i Venedig, et af verdens smukkeste operahuse, fra lørdag 11. februar blænder op for et af operahistoriens mest elskede værker, Rossinis Barberen i Sevilla, kan man være sikker på at få en operaoplevelse, sådan som den var tænkt fra komponistens side.

Ikke mindst fordi instruktøren Bepi Morassi lader forestillingen udspille sig tidstypisk, dvs. i slutningen af 1700-tallet. Ingen nazitegn, Calixto Bieito-splatterblod eller smal tjekkisk ekspressionisme, men en stilsikker opførelse med gode sangere der ved, hvordan den ged skal barberes! Forestillingen spiller det meste af februar.

Det Sku’ Du Se er på plads ved premieren der med garanti vil få medvind fra en fyldt sal i festhumør, da opførelsen sker midt under det årlige, verdenskendte karneval, der starter nogenlunde samtidig.

9. HAMILTON I LONDON

Mange af de kendte titler, som spiller i London dette forår, er musicals som med jævne mellemrum bliver sat op i Danmark. Det gælder f.eks. Wicked, Les Miserable, Phantom of the Opera og Mamma Mia, og måske skulle du derfor benytte opholdet i London til at se noget, der næppe kommer til Danmark.

Det gælder f.eks. Hit-musicalen, Hamilton, som har historie, tekst og musik af den geniale Lin-Manuel Miranda, og som har modtaget ikke mindre end 11 Tony Awards.

Musical’en handler om en af USA’s grundlæggere, politikeren Alexander Hamilton, og som bærende elementer indgår rap-musik og topmoderne koreografi

Forestillingen er nyskabende og noget af det bedste, sjoveste og mest originale man kan opleve på en scene i øjeblikket og netop forlænget til ind i september.

10. THE HUMANS FOLKETEATRET

Mor og far er rejst den lange vej fra hjemmet i provinsen til storbyen, hvor deres yngste datter og hendes kæreste netop er flyttet ind i en saneringsmoden kælderlejlighed.

Den ældste datter kommer også på besøg og har både taget sin kærestesorg og den demensramte bedstemor med i bilen.

Det er meningen, at de skal hygge sig, men når forventninger, frustrationer og skuffelser sidder med ved bordet, skal der så lidt til, før man går skævt af hinanden. 

The Humans af den unge iransk-amerikanske dramatiker Stephen stiller samværet til skue i en spektakulær, toetagers scenografi, der tillader os at betragte fænomenet familiemennesket i al dets blottede kaos.

Stykket parrer en morsom genkendelighed med en uhyggelig uro. The Humans vandt en Tony i 2016 for bedste skuespil. Glæd dig til at opleve et stærkt skuespillercast på Folketeatret med Ditte Hansen og Lars Brygmann i spidsen.

Premiere 9. februar.

11. STALINS DØD PÅ NØRREBRO TEATER

Stalins død er en kulsort og højaktuel satire om, hvad der sker, når magtliderlighed spiller fandango med menneskeliv og verdensfred.

Josef Stalin dør, og den attraktive post som Sovjetunionens landsfader er ledig. Men hvem skal have magten? Svaret findes i kommunistpartiets øverste top, hvor alle dog har mere travlt med sig selv end med landets ve og vel.

Et hæsblæsende magtspil med de mest udspekulerede bagholdsangreb begynder. Reglerne er enkle: Der er ingen!

Oplev ni fantastiske skuespillere i verdenspremieren på teaterversionen af STALINS DØD. Forestillingen er bl.a. baseret på Armando Iannuccis prisbelønnede film The Death of Stalin.

Premiere 17. februar.

12. KURT WEIL & CARL ORFF I FRANKFURT

Legen med musikteatrets konventioner var noget, Kurt Weill og Carl Orff havde til fælles. To sjældne perler kan opleves ved et dobbeltprogram i Frankfurt operaen, der igen og igen kåres som Årets Operahus i Tyskland.

Weil’s ’Zaren vil fotograferes’ fra 1928 er en komisk enakter om en zar, der er ved at blive myrdet under farlig flirt og turbolente omstændigheder i en fotografs studie i Paris.

Carl Orffs ’Den kloge kvinde’ kombinerer eventyr, folketeater og bayersk humor i 12 scener, der lover et kraftfuldt, levende indtryk – morsomt, men alligevel alvorligt og meningsfuldt for den nysgerrige teatergænger.

Premiere 9. april.

13. AIDA I OPERAEN

Verdi er indbegrebet af italiensk opera, og Aida rummer nogle af hans mest populære melodier. Operaen med den berømte triumfmarch er både et storslået og intimt værk om kærlighed i krigens skygge.

Et overdådigt og dekadent palads er hovedkvarter for et krigsførende og undertrykkende regime. Her lider krigsfangen Aida i det fremmede fangenskab, som et af krigens mange utilsigtede ofre.

Som mange af Verdis operaer har Aida både en politisk og en personlig fortælling. Denne nye, markante iscenesættelse af den britiske instruktør Annabel Arden fremhæver den personlige historie om den tilfangetagne Aida, der forelsker sig i sin fjende.

Den anerkendte italienske dirigent Paolo Carignani leder et internationalt solisthold gennem de mange musikalske højdepunkter.

Verdis storslåede skæbnefortælling om at forelske sig i sin fjende og krigens utilsigtede ofre har premiere 2. marts og spiller langt ind i april.

14. DIE SCHWEIGSAME FRAU PÅ GÖTEBORG OPERA

Ingen med sans for humor og satire af exceptionel, intellektuel klasse bør gå glip af denne forestilling.

Sådan skrev tysk operapresse om Kosky’s udgave af denne komiske opera, som er en af Richard Strauss’ mindre kendte.

Die Schweigsame Frau (den stilfærdige kone) er fra 1935 og blev snart efter forbudt af nazisterne.  

4. marts 2023 har Göteborg Opera sverigespremiere på produktionen, som er udlånt fra Bayerische Staatsoper i München, og er iscenesat af den geniale mester, Barrie Kosky i 2010.

Det flotte operahus her i Sveriges næststørste by ligger med spektakulær havneudsigt og nås med 3 timers bilkørsel eller direkte tog fra København.

Huset præsenterer både musicals og opera, og har eget velspillende orkester, kor og et stort solidt solistensemble. Med den lave kurs på den svenske krone og en ’demokratisk’ prispolitik, koster dyreste billet i salen blot 450 DKK.

15. GREASE PÅ FALKONÉR+ TURNÉ

Der findes næppe nogen anden musical, der bliver ved med at tale så klart til så mange generationer, som Grease.

Næsten hver eneste sang i musicalen er blevet en klassiker, og de fleste af os har sikkert skrålet med på ”Grease”, ”Summer Nights”, ”Hopelessly Devoted to You, ”You’re the One That I Want”, ”Sandy”, og alle de andre kultsange.

Vi elsker også den enkle og uskyldige kærlighedshistorie mellem Danny og Sandy, venskaberne i T-Birds og Pink Ladies på Rydell High School og den charmerende nostalgi, der indrammer handlingen.

Grease er tilbage i en fabelagtig ny version med Silas Holst og Neel Rønholt i de to hovedroller som Danny Zuko og Sandy. Et stærkt cast lover at få taget til at løfte sig. Holder du af en stensikker musicalfest, er Grease The One That You Want.

Premiere 9. Marts, derefter turné.

16. ILLIADEN PÅ EDISON/BETTY NANSEN

Det hele begynder med et skænderi. Kong Agamemnon stjæler den unge slavinde Briseïs fra Achilleus (ham med hælen). Og så er der ellers 50 dages død og ødelæggelse, heltemod og episke kampe.

Dette er Iliaden som man kender den – og det er også noget helt andet. Det er musik, humor, og øjeblikke af uhyggelig spænding og ubehag. Det er stort og respektløst og omvæltende.

Udgangspunktet for den norske stjerne­instruktør Eline Arbos gendigtning af Iliaden er kritik af en kultur, der siden oldtiden har sat styrke over svaghed. Mand over kvinde. Rig over fattig. Konge over slavinde. 

Premiere 11. marts. på Edison/Betty Nansen.

17. AIN’T TOO PROUD + GROUNDHOG DAY I LONDON

Londons Musical-forår 2023 byder både på velkendte titler og helt nye musicals.

Til de velkendte hører Lion King. Forestillingen, som har fængende musik af Elton John og filmkomponisten Hans Zimmer, har spillet uafbrudt 22 år, og med sine flotte scenografi, kostumer og scenemagi er den et must for børnefamilierne.

Et andet must for børnefamilier, er Mathilda – the Musical. Baseret på Roald Dahl’s morsomme og rørende historie om den begavede pige Mathilda med de umulige forældre, hvor ikke mindst de mange utrolig dygtige børnemedvirkende imponerer med både sang, dans og skuespil.

Er du til Motown musik og The Temptations, og elsker sange som f.eks ”My girl” og ”Just my imagination”, skaldu købe billet til ”Ain’t too Proud” som får premiere til marts på Prince Edward Theatre. Her er 60’er nostalgi, medrivende dans og feel-good musik for alle pengene når historien om The Temptations fortælles.

Den 20. maj er der repremiere på Groundhog Day. Musicalen – som baserer sig på filmen fra 1993 med Bill Murray (En ny dag truer), har tekst og musik af Tim Minchin, som også stod bag Mathilda – the Musical.

Musicalen havde urpremiere i 2016, men spillede kun ganske kort på West End inden den kom til Broadway. Nu er chancen for at opleve en romantisk komedie med god musik, der igen.

Rollen som hovedpersonen Phil Connors spilles og synges af en af de største Broadway-artister, amerikaneren Andy Karl. Men skynd dig, forestillingen spiller kun frem til august.

18.SIEGFRIED I ZÜRICH

Wagner’s Ring fortsætter i Zürich med Siegfried, der har premiere 5. marts.

De to første ’episioder’ Rhinguldet og Valkyrien i Andreas Homoki’s enkle, stilsikre produktion er allerede anmeldt rosende af den internationale operapresse såvel som her på Det Sku’ Du Se. Selvfølgelig er vi også på plads, når tæppet går for den med spænding ventede fortsættelse.

Fortolkningen er rykket til et superæstetisk nutidsunivers i designerhvide pragt-gemakker på en langsomt roterende drejescene, så man hele tiden træder ind i nyt rum, der ligner dét, man kom fra, og så alligevel ikke.

Et raffineret, scenisk greb, med plads til nye sætstykker og rekvisitter, hver gang, aktørerne bevæger sig fra det ene rum til det andet. Det er næppe nødvendigt at nævne, at orkester og solister er i den absolutte topklasse. 

Her kan du læse abmeldelserne af Rhinguldet og Valkyrien sammen med diverse rejse/spise tips i smukke Zürich, der så bestemt er rejsen værd.

Afslutningen nås med premieren på  Götterdämmerung 5. November 2023. Den samlede opførelse af Zurich Ringen er planlagt til 2024.

19. ROSENKAVALEREN & ARABELLA PÅ SEMPEROPER/DRESDEN

Semperoper i Dresden er et af verdens ældste operahuse, og operahistorien sidder overalt i væggene i dette smukke hus.

Richard Wagner var Hofkapellmeister her 1842-1848, og 3 af hans operaer er uropført i netop dette hus: Rienzi, Den flyvende Hollænder og Tannhäuser. 

8 af den senromantiske komponist Richard Strauss’ operaer er ligeledes uropført på Semperoper, her iblandt Rosenkavaleren Salome og Elektra. Husets orkester, Staatskapelle Dresden, regnes for at være et af verdens førende orkestre, så den musikalske standard er altid på allerhøjeste niveau.

Den 25. marts kan man opleve Strauss’ måske mest tilgængelige opera, Rosenkavaleren, med den fremragende chefdirigent Christian Thielemann ved dirigentpodiet og med bl.a. den finske sopran Camilla Nylund som feltmarskalinden.

Den 30. marts kan man opleve Strauss’ vidunderlige opera Arabella fra 1933. Den unge, tyske sopran Hanna-Elisabeth Müller synger titelpartiet som Arabella, og hendes bejler Mandryka synges af danske Bo Skovhus.

De to operaer er begge med husets fremragende chefdirigent Christian Thielemann på podiet, og det bliver noget helt særligt, at opleve dem i netop det operahus, hvor de i sin tid blev uropført.

20. ASMIK GRIGORIAN SOM JENUFA I BERLIN

Det er en ren tilståelsessag. Jeg hørte Asmik Grigorian synge Il Trittico i Salzburg i 2022 og er stadig ramt af lynet.

Hun er en sopran af så vidunderlig beskaffenhed, at jeg har rejst efter hendes forestillinger og bl.a. oplevet hende i Puccinis Manon Lescault i Frankfurt. Du kan læse anmeldelsen her.

En seksstjernet oplevelse, som gør, at jeg uden tøven rejser til Berlin i april, hvor hun synger Jenufa på Staatsoper Unter Den Linden.

De stive moralske standarder i landsbysamfundet sætter en ung kvinde under pres: Jenufa får barn med sin elsker Steva, som dog vender sig væk fra hende, og trækker sit løfte om ægteskab tilbage. Snart står det klart, at livet uden barnet ville være bedre for alle…

Tjekkiske Janácek er hot for tiden, og hans operaer er spilles flittigt over hele Europa. Jeg kan ikke vente på at opleve Asmik Grigorian i Jenufa. Spiller kun 20 + 22. april.

21. HAIR PÅ ØSTRE GASVÆRK

Et psykedelisk syretrip, der begejstrer på tværs af generationer.

De store hits står i kø på Hair og du kan ikke undgå at blive løftet med ind i historien om Claude, Sheila, Berger og gruppen af hippier, der sætter spørgsmålstegn ved den måde, vores liv og verden er indrettet på.

Musicalen, der skabte furore ved premieren på Broadway i 1968, er med sine store temaer om race, seksualitet, diversitet, inklusion, religion, krig og fred mindst lige så aktuel nu, som den var for 50 år siden.

En stor produktion i store rammer på Gasværket. Premiere 23. februar.

22. SALOME I STOCKHOLM

Kungliga Opera i Stockholm emmer af historie. Det var her Kong Gustav den 3. blev skudt ved et maskebal i 1792 – hændelsen som ligger til grund for Verdis opera, Maskeballet. alene den mageløse guldfoyer er et besøg værd.

Huset gjorde et scoop, da de i 2021 engagerede en af verdens førende dirigenter, tidligere chefdirigent for New York Philharmonics, Alan Gilbert, som ny musikchef. Ingen tvivl om, at han de kommende år vil udvikle operaorkestret og det musikalske niveau generelt.

Med premiere 13. maj genopsættes en af deres store succeser: Strauss-mesterværket Salome i en opsætning af Sofia Jupither fra 2013. En utrolig flot udgave af den medrivende historie, som varer blot 1 time og 45 minutter uden pause.

Produktionen er spækket med de bedste svenske operasangere – ikke mindst den internationalt anerkendte Elisabeth Strid i hovedrollen som Salome.

 

23. HERCULES & BARRIE KOSKY FRANKFURT

Hercules markerede et klimaks i Händels dramatiske produktion. Nogle kalder det en barokopera udenfor kategori, da værket oprindeligt er udgivet som et oratorium, på linje med f.eks. Messias.

Stykkets centrale karakter er Hercules’ hustru, som er plaget af patologisk jalousi. Med en magisk kappe håber hun at genoplive deres kærlighed, som hun formoder tabt.

Men det går slemt galt. Kappen viser sig at være forgiftet, og Herkules bliver brændt levende, da den bryder ud i flammer.

Hvordan den australske stjerneinstruktør Barrie Kosky, kendt for sine showprægede, kunstnerisk begavede og altid underholdende megaproduktioner har tænkt sig at gribe denne barokke forestilling an, afventer jeg i spænding ind til premieren 30. april, som kan gå hen og blive en af årets største operaoplevelser.

24. DIRTY DANCING PÅ FALKONÉR + TURNE

Over 240.000 tilskuere så Dirty Dancing – The Musical i 2015 og 2016. Nu er den tilbage.

Kvinden, der oprindeligt skrev Dirty Dancing, Eleanor Bergstein, har nu sammen med koreograf Tim Zimmermann genskabt den originale og meget krævende koreografi, der gjorde filmen til et verdenshit.

De elskede hits fra filmen er selvfølgelig med i musicalen –  glæd dig ikke mindst til  “Time Of My Life.

Silas Holst danser i fodsporene på 1980’ernes største kvindebedårer Patrick Swayze i rollen som danselæreren Johnny Castle. Mathilde Norholt spiller Frances ”Baby” Houseman, som Jennifer Grey udødeliggjorde i filmen. Karina Frimodt er Johnnys hårdkogte dansepartner Penny. Premiere 29. juni i København, derefter turné.

25. GLYNDEBOURNE FESTIVAL

I hjertet af Sussex Countryside i det smukke Sydengland, blot en times togtur fra London, har man siden 1934 afholdt operafestival maj-august med smukke produktioner, og nogle af verdens førende sangere som solister.

Der er tradition for at klæde sig pænt på, og i forestillingernes 90 minutters lange pause, indtager man sin picnickurv i det tilhørende herresædes smukke park.

I sommeren 2023 præsenterer festivalen seks operaer.   Her er tre, som absolut kan anbefales.

Mozarts elskede opera Don Giovanni (premiere 19. maj) er en nyproduktion instrueret af franske Mariame Clément, en af de toneangivende kvinder i operaverdenen lige nu.

Sammen med scenograf/kostumedesigner Julia Hansen skaber hun med garanti en æstetisk smuk forestilling i en moderne tolkning – med kant, der skaber eftertanke. Den unge, russiske sopran Venera Gimadieva der har taget operaverdenen med storm, synger rollen som Donna Anna.

Dirigent er den unge amerikaner, Evan Rogister, der helt sikkert vil give Mozarts musik energi, kontraster og fremdrift.

En opera, som aldrig har været opført tidligere i Glyndebourne, er  den franske komponist Francis Poulenc’s, Dialogues des Carmélites (Karmelitterindernes samtaler), som har premiere 10. juni.

Instruktionen og konceptet er lagt i hænderne på verdens mest feterede og originale operainstruktør i disse år, Barrie Kosky. Med ham ved roret kan man være sikker på at blive underholdt og overrasket.

Produktionen er spækket med stjernesangere, bl.a. den australske lyriske supersopran, Danielle de Niese, den store svenske mezzo, Katarina Dalayman, og ikke mindst den sydafrikanske sopran Golda Schultz.

En produktion, som i den grad er blevet indbegrebet af Glyndebournes æstetik og udtryk er Peter Halls legendariske og tidløse opsætning fra 1981 af Benjamin Brittens a Midsummer Night’s Dream.

Publikum elsker produktionen, og kræver, at den bliver sat op med jævne mellemrum. Premiere 1. juli.