INTRO • SALZBURG FESTSPIELE 2023
GLÆD DIG: DET SKU’ DU SE ANMELDER SALZBURG FESTSPIELE 2023
Jeg ser frem til at tage dig med til operaproduktioner i enestående kvalitet, når Det Sku’ Du Se i løbet af august skriver fra fem af årets mest interessante forestillinger ved Salzburg Festspiele.
Husk at holde øje med nyhedsbrevet og del gerne mine anmeldelser fra forestillingerne, der har været totalt udsolgt i månedsvis.
Salzburg Festivalen er en af verdens ældste og mest prestigefyldte musikfestivaler. Mit mål er som altid at anmelde såvel entusiastisk som kritisk, og frem for alt med indlevelse for dig, der ikke kunne være der selv.
Siden 1920 er operaelskere strømmet til Salzburg festspillene fra nær og fjern for at opleve magien, der indfinder sig, når tidens mest anerkendte kunstnere, exceptionelle vokalister, dirigenter og orkestre er samlet for at levere musikdramatik fra allerøverste hylde.
Det Sku’ Du Se skriver fra følgende forestillinger, som er fordelt på de tre ikoniske festivalscener Felsenreitschule, Grosses Festspielhaus og Haus Für Mozart.
- Macbeth. Verdi’s melodramatiske fortolkning af Shakespeares dystre klassiker med superstjernen Asmik Grigorian i nøglerollen som Lady Macbeth i noget, der tegner til at være en yderst original iscenesættelse af polske Krzysztof Warlikowski
- Figaro’s Bryllup. Selvfølgelig ingen festival i Mozarts fødeby uden en Mozartopera. Netop frigivne pressebilleder tyder på en interessant, opdateret udgave med bl.a. en slagsgunslingerudgave af den gustne grev Almaviva. Iscenesættelse af Martin Kušej. På rollelisten ses bl.a. den unge, lovende sopran Adriana González, der er kaldt et af sin generations største talenter. I Den fornøjelige Mozart-evergreen glæder man sig ligeledes til at opleve franske Sabine Devieilhe som Susanna.
- Falstaff. Verdi’s’sidste opera og hans eneste komiske. Christoph Marthaler instruerer denne med spænding ventede nyproduktion med bl.a. Grammy-vinderen,den canadiske basbayton Gerald Finley og tyskeJens Larsen på plakaten.
- Den Græske Passion. Årets bud på en dark horse, der ofte render med masser af opmærksomheden. Jeg forventer en innovativ produktion af den slags, der bidrager til at holde Salzburg’s kulturelle renommé i top og den kreative profil knivskarp. Det 38-årige australsk/schweiziske stjerneskud Simon Stone iscenesætter Bohuslav Martinu’s 4 akters opera fra 1961.
- Orfeo Ed Eudice. Gluck’s mesterværk I et stjernecast med bl.a. Cecilia Bartoli, iscenesat af topinstruktøren Christof Loy.
God fornøjelse.
SALZBURG FESTSPIELE 2022
★★★★★☆
GENOPFRISK 2022 FESTSPILLENE HER
Highlights fra årets mest toneangivende opera-event.
Jens Winther tager dig med til 7 bemærkelsesværdige forestillinger og en festival, der atter overgik selv de mest kræsne forventninger.
★★★★★★
ÅRETS OPERA: KOSKY’S KATJA KABANOVA
Barrie Kosky sejrer stort i denne subtilt iscenesatte opsætning med en blændende Corinne Winters i titelrollen.
★★★★★★
ÅRETS SANGER: ASMIK GRIGORIAN
FÆNGSLENDE SOPRANSTJERNE LØFTER PUCCINI TIL SKYERNE
Den litauiske sopranstjerne Asmik Grigorian leverede årets mest fængslende oplevelse på Salzburg Festspiele.
Med hendes præstation som søster Angelica i Puccini mesterværket Il Trittico, blev jeg vidne til den måske mest gribende operaoplevelse ever.
★★★★★☆
ÅRETS PUBLIKUMSHIT: BARBEREN I SEVILLA
CECILIA BARTOLI FLIRTER SALEN I GULVET
Cecilia Bartoli forfører det konservative Salzburg publikum til tordnende applaus.
Det nytænkte koncept bag denne hvirvelstorm af en Barber, skyldes den verdenskendte, mexicanskfødte stjernetenor Rolando Vilazón, der har scoret en kæmpesucces med sit take på Rossini-klassikeren
★★★★☆☆
ÅRETS SCOOP: CASTELLUCCI INDTAGER OPERA-TRONEN I HERTUG BLÅSKÆGS BORG:
Den vildt hypede, italienske avantgardeinstruktør Romeo Castellucci er kendt for at gå radikalt til værks, når han former sine provokerende storskala-produktioner – det samme gælder hans modige, ekstremt stilsikre eksekvering af Hertug Blåskægs Borg.
★★★☆☆☆
ÅRETS FUSER: TRYLLEFLØJTEN
MOZART MISHANDLET I SALZBURG
Tryllefløjten i en fortænkt, forvirret og forskruet udgave var, hvad det lamslåede festivalpublikum måtte holde masken til, i genopsætningen af den amerikanske instruktør Lydia Steier’s omdiskuterede 2018 version af Mozarts klassiker.
★★☆☆☆☆
ÅRETS UDFORDRING: DE TEMPORANUM FINE COMOEDIA:
UMÅDELIGT SELVHØJTIDELIG OG DRÆBENDE LANGTRUKKEN
Castellucci’s iscenesættelse af Carl Orff’s dommedagsoratorium er en voldsomt ambitiøs hybrid af koncert og performance-teater. Musikken buldrer og brager i en serie af højstemte scener, man ikke glemmer lige med det samme, selv om man gerne ville.
★★★★★☆
ÅRETS STAGE DESIGN: AIDA – TOO BIG TO FAIL
Salzburgs gigantopsætning af Aida antager uhørte dimensioner af scenografi og spektakulære tableauer af skarpt koreograferede masseoptog i mastodontisk, grafisk indramning.