BEST OF 2023
Godt nytår og tak fordi du har fulgt med på Det Sku’ Du Se, der nu er tæt på at have rundet 70.000 læsere.
På kanten af det nye år kårer vi Best Of 2023, hvor du kan læse/genlæse anmeldelser af det bedste (og værste) fra året, der gik.
BEDSTE SKUESPIL
1. DON JUAN
ET PRÆGTIGT KNALD I PINK
Morten Hee Andersen er et prægtigt knald af en Don Juan i Moliéres herlige komedie, på Skuespilhusets Store Scene i en skøn iscenesættelse af Anna Balslev. Et forførende veloplagt sceneshow med overbevisende skuespil, svedige beats og flot skåret scenografi.
2. RICHARD II
INTENST SPIL I SUBLIM ISCENOGRAFI
Shakespeares Richard 2 er fremragende scenekunst med Olaf Johannessen spidsen for et velspillende ensemble i Staffan Valdemar Holms originale, effektfulde iscenesættelse.
3. AMADEUS
ELEMENTÆRT UNDERHOLDENDE FØRSTEKLASSES MUSIKTEATER
Forestillingens sceniske greb med 20 musikere dryssende rundt på scenen omkring en tsunami agtig bølge af nodeblade er herligt teater og fungerer spektakulært i samspil med et massivt opbud af pudderparykker, silkerober, pastelfarvede brokadejakker, dansere og kitchede sætstykker i Kasper Holtens iscenesættelse.
BEDSTE MUSICAL
1. HAMILTON
BANEBRYDENDE MUSICAL TRIUMF I LONDON
Den revolutionerende hiphop R&B musical Hamilton lever op til sit vildt hypede ry i et brag af en innovativ opsætning på Victoria Palace i London, hvor Hamilton i stil, tone og execution synes at levere en bid af opskriften på den fornyelse, musical genren godt kunne trænge til.
2. MOULIN ROUGE
EN FEST DU IKKE VIL HJEM FRA
En fejende flot opsætning sætter fut i skørterne og fuld fart på festen i Moulin Rouge, hvor et tændt stjernecast blæser publikum omkuld med et overflødighedshorn af fed musik, spektakulær scenografi, pirrende koreografi og lækker-sørgelig romantik. Velkommen til en fest, du ikke vil hjem fra.
3. ANOTHER BRICK IN THE WALL PART 5
FABELAGTIGT ROCKTEATER
Johan Olsen er et scoop som den gribende inkarnation af rablende menneskelig desperation i Østre Gasværks fabelagtige koncertteater-opsætning af Pink Floyd’s ikoniske mesterværk The Wall, der stryger direkte til tops og scorer de sjældne seks stjerner hos Det Sku’ Du Se.
BEDSTE OPERA
1. TANNHÄUSER
JUBELSTORM OVER GEDIGEN BAYREUTH-BASKER
Tannhäuser i Tobias Kratzers formidabelt underholdende opsætning er helt ualmindelig intelligent skruet sammen af live action og filmklip, der væver sig raffineret og nytænkende ind og ud af hinanden i en scenografi der aldrig stopper med at overraske. Man sidder med kæben nede på brystet gennem hele repremieren på denne tidlige Wagner-perle, der fuldt fortjent blev kåret som Årets Forestilling af det überkræsne Opernwelt magasin.
2. RHINGULDET
MESTERLIGT KICKOFF PÅ BARRIE KOSKY’S LONDON RING
En mættet stilhed breder sig i Londons gallaklædte, tætpakkede Royal Opera House, da en splitternøgen 82 årig kvinde med en næsten intimiderende, benet og udmagret krop, stavrer langsomt over scenen med langt, hvidt oldingehår, og ansigtet begravet i hænderne som for at sige: Hvad har vi dog gjort? Hvordan nåede det så vidt? Sådan kickstarter Barrie Kosky Rhinguldet og sin med spænding ventede London Ring, der med sit spektakulære og begavede take på Wagners mesterværk, tegner til at blive endnu en markant succes for den estimerede stjerneinstruktør.
3. PETER GRIMES
SKYND DIG I OPERAEN OG OPLEV ET MESTERVÆRK
Hvis du ikke kender Benjamin Brittens 1945-opera Peter Grimes, har du noget at glæde dig til. Lige nu har du en gylden mulighed for at opleve mesterværket i en ualmindelig vellykket iscenesættelse af den tjekkiske instruktør David Radok på Operaen.
En repremiere i stormende flot stage design, hvor Det Kgl. Operakor leverer en magtdemonstration af operapower, der vil blæse dig bagover, uanset om du er til moderne opera eller ej.
BEDSTE OVERRASKELSE
1. ZAREN VIL FOTOGRAFERES
HERLIG ABSURD OPERA MODERNISME I FRANKFURT
Keith Warner’s Frankfurt iscenesættelse af to modernistiske operaer er på én gang herligt boulevardteater og givende, smalt musikdrama i et produktionsdesign, der tager pippet fra de fleste.
Kurt Weil’s Zaren Vil Fotograferes er første del af denne doublebill på Frankfurt Opera, der fortsætter med at holde absolut topniveau på husets opsætninger.
2. DAN TURÉLL & HALFDAN E LIVE:
KODYLT GENSYN MED ONKEL DANNY
Storbypoesi, musik og visuel spunk går op i en højere enhed i koncertforestillingen Dan Turéll & Halfdan E Live, der byder på en femstjernet oplevelse i Nørregade.
Mads Wille er et scoop som Dan Turéll-alter ego, og centrum i en musikalsk-poetisk lækkerbisken, indrammet af fabulerende skøn videoscenografi, der sætter nye farver og følelser på Onkel Danny’s univers.
3. KANNIBALEN
MODBYDELIG GODT TEATER
Der går ikke mere end 20 minutter, før de første publikummer rammes af ildebefindende og må hjælpes ud fra Skuespilhusets kompakte intimscene, tydeligt rystede af scenisk kraft. Dramatiseringen af den bizarre, autentiske kannibal/kærligheds historie fra Tyskland er modbydelig godt teater, der holder publikum i et jerngreb fra start til slut.
ÅRETS FLOP
1. FALSTAFF
ET FÆLT FLOP
Den Zürich-fødte, avantgardistiske instruktør Christoph Marthaler flopper fælt med sin Falstaff opsætning i Salzburg, der har fået så mange prygl af publikum og presse, at dét næsten er blevet en forestilling i sig selv.
Pinligt ringe, noterede jeg nøgternt i pausen, hvor tysk og international operapresse efterfølgende har skruet anderledes op for retorikken, med nok så saftige, nedladende vurderinger af produktioneN :Slapstick af værste skuffe. Ideen døde efter 15 minutter. Kaotisk og ude af kontrol. Sløvt og uforståeligt. Melankolsk nonsens. Instruktørens surrealistiske bizar-komik har ramt bunden. Christoph Marthalers instruktionsstil er for længst afsløret som fup og fidus. Et halvt dusin gallagæster flygtede i vrede. Forestillingens værdi er lig nul. Komplet mislykket.
2. SKRUEN STRAMMES
MYSTIKKEN BREDER SIG MERE END GODT ER
Mystikken breder sig mere end godt er, i Det Kgl. Teaters’ opsætning af Benjamin Brittens kammeropera Skruen Strammes, der trods fine vokalpræstationer og en dynamisk scenografi efterlader et uforløst indtryk og en hel del spørgsmålstegn.
3. HERCULES
HERCULES SKUFFER I FRANKFURT
Stjerneinstruktøren Barrrie Kosky skuffer forventningerne med en tam Frankfurt opsætning af Hercules, hvor en semi-koncertant, underdramatiseret opera/oratorie hybrid trods stærke solister, et fremragende operakor og sublimt orkesterspil dirigeret af Laurence Cummings, efterlader en fornemmelse af have sat sig mellem to stole.
Opsætningen åbner lovende med en stram, grafisk komposition, hvor en hvid marmorstatue af titelfiguren er placeret i en lilla sofa i det ellers nøgle scenerum. Her bliver den imidlertid siddende, de næste to timer.
ÅRETS DANSEFORESTILLING/BALLET
1. NACHTTRÄUME
ABSOLUT EXCEPTIONELT TOTALTEATER I ZÜRICH
Jeg har ganske enkelt aldrig set noget lignende. Marcos Morau’s danse-med-mere forestilling Nachtträume (Night Dreams) spiller for fulde huse på Zürich Operaen i en opsætning, der må være et must see for enhver, der har med moderne scenekunst at gøre.
Forestillingen er en helt forbløffende hybrid af moderne dans, fysisk teater, kabaret, pumpende percussion, skånselsløs house, og poetisk klassisk, spektakulært udfoldet i en scenografi, der på en gang er hyper-minimalistisk og svimlende overdådig.
2. THE DANTE PROJECT
FABELAGTIG MUSIKALSK OPLEVELSE TOPPER SPEKTAKULÆR DESIGNER-BALLET
En rent ud sagt fabelagtig, musikalsk oplevelse indrammer Wayne McGregors hypede designerballet, en international prestige co-produktion baseret på Dantes Den Guddommelige Komedie, som netop nu bør opleves i København.
Alene musikken af den brillante britiske komponist Thomas Adés (52) gør det til en forestilling, du ikke må gå glip af.
3. I AM GOLD
24 KARAT ASTRID ELBO
Gyldent funklende tragedie med en komplet overskudsramt Astrid Elbo i spidsen, gør Betty Nansens aktuelle hybrid af musik- og danseteater til et elementært underholdende, femstjernet sceneshow.