SALZBURG FESTSPIELE 2022

★★★★★☆

DET SKU’ DU SE ANMELDER SALZBURGER FESTSPIELE 2022

Highlights fra årets mest toneangivende opera-event.

Jens Winther tager dig med til 7 bemærkelsesværdige forestillinger og en festival der atter overgik selv de mest kræsne forventninger.

★★★★★★

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS OPERA: KOSKY’S KATJA KABANOVA

Barrie Kosky sejrer stort i denne subtilt iscenesatte opsætning med en blændende Corinne Winters i titelrollen.

LÆS ANMELDELSEN

★★★★★★

Foto: PR

ÅRETS SANGER: ASMIK GRIGORIAN
FÆNGSLENDE SOPRANSTJERNE LØFTER PUCCINI TIL SKYERNE

Den litauiske sopranstjerne Asmik Grigorian leverede årets mest fængslende oplevelse på Salzburg Festspiele.

Med hendes præstation som søster Angelica i Puccini mesterværket Il Trittico, blev jeg vidne til den måske mest gribende operaoplevelse ever.

LÆS ANMELDELSEN

★★★★★☆

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS PUBLIKUMSHIT: BARBEREN I SEVILLA
CECILIA BARTOLI FLIRTER SALEN I GULVET

Cecilia Bartoli forfører det konservative Salzburg publikum til tordnende applaus.

Det nytænkte koncept bag denne hvirvelstorm af en Barber, skyldes den verdenskendte, mexicanskfødte stjernetenor Rolando Vilazón, der har scoret en kæmpesucces med sit take på Rossini-klassikeren

LÆS ANMELDELSEN

★★★★☆☆

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS SCOOP: CASTELLUCCI INDTAGER OPERA-TRONEN I HERTUG BLÅSKÆGS BORG:

Den vildt hypede, italienske avantgardeinstruktør Romeo Castellucci er kendt for at gå radikalt til værks, når han former sine provokerende storskala-produktioner – det samme gælder hans modige, ekstremt stilsikre eksekvering af Hertug Blåskægs Borg.

LÆS ANMELDELSEN

★★★☆☆☆

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS FUSER: TRYLLEFLØJTEN
MOZART MISHANDLET I SALZBURG

Tryllefløjten i en fortænkt, forvirret og forskruet udgave var, hvad det lamslåede festivalpublikum måtte holde masken til, i genopsætningen af den amerikanske instruktør Lydia Steier’s omdiskuterede 2018 version af Mozarts klassiker.

LÆS ANMELDELSEN

★★☆☆☆☆

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS UDFORDRING: DE TEMPORANUM FINE COMOEDIA:
UMÅDELIGT SELVHØJTIDELIG OG DRÆBENDE LANGTRUKKEN

Castellucci’s iscenesættelse af Carl Orff’s dommedagsoratorium er en voldsomt ambitiøs hybrid af koncert og performance-teater. Musikken buldrer og brager i en serie af højstemte scener, man ikke glemmer lige med det samme, selv om man gerne ville.

LÆS ANMELDELSEN

★★★★★☆

Foto: Monika Rittershaus

ÅRETS STAGE DESIGN: AIDA – TOO BIG TO FAIL

Salzburgs gigantopsætning af Aida antager uhørte dimensioner af scenografi og spektakulære tableauer af skarpt koreograferede masseoptog i mastodontisk, grafisk indramning.

LÆS ANMELDELSEN