REUMERTPRISER | ODEON

 

ÅRETS REUMERT – DERFOR!

Reumert priserne 2021 – dansk teaters Oscars – har fundet  deres ejermænd og -kvinder.

Hvem og hvad skal du holde øje med i den kommende sæson? Læs eller genlæs anmeldelser af udvalgte, prisvindende og nominerede forestillinger og kunstnere

Foto: Per Morten Abrahamsen

NOMINERET ÅRETS DANSE-FORESTILLING: SYLFIDEN


VINDER ÅRETS DANSER: KIZZY MATIAKIS

SYLFIDEN – FULDBRAGT LEKTION I ULYKKELIG KÆRLIGHED

Med en fortryllende Ida Prætorius i titelrollen og en skummelt god Kizzy Matiakis som heksen Madge, er Nikolaj Hübbes opsætning af Bournonville balletklassikeren Sylfiden et pragtstykke.

Programteksten antyder et overgreb i #MeToo kategorien. Sandt er det, i hvert fald, at James’ besidderiske kærlighed bliver straffet hårdt og kontant.

Slutningen er så lækker-sørgelig, at man går fra teatret med blanke øjne efter en endnu en fuldbragt lektion i ulykkelig kærlighed.

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/11/10/sylfiden-paa-det-kgl-teater/

Ordet - anmeldelse Det skud du se

NOMINERET ÅRETS MANDLIGE ENSEMBLE-ROLLE: PREBEN CHRISTENSEN

ORDET FANGER PÅ FOLKETEATRET

ORDET på Folketeatret tager afsæt som gæv folkekomedie i noget, som ligner Venstre’s bagland, og kulminerer i et dødsensalvorligt, filosofisk spørgsmål om miraklets mulighed.

To udlægninger af troens takt og tone er repræsenteret ved hver deres værdikriger.

I det ene ringhjørne finder vi pragmatikeren, Gårdejer Mikkel Borgen, spillet varmt omfavnende af altid gennemsympatiske, seværdige Waage Sandø.

I modsatte ringhjørne finder vi den kampklare, Stasi-agtige religions-koldkriger Peter Skrædder, gestaltet nederdrægtigt godt af Preben Christensen.

Læs anmeldelsen her. https://detskuduse.dk/2021/04/09/ordet-streaming-fra-folketeatret/

Livstidsgæsterne på Betty Nansens Teatret 2020 - Andmeldelse af Jens Winther detskuduse.dk

NOMINERET ÅRETS MANDLIGE ENSEMBLE-ROLLE: NIELS ELLEGAARD

NOMINERET ÅRETS DRAMATIKER: LINE KNUTZON

LIVSTIDSGÆSTERNE VÆLTER BETTY NANSEN

Inden i os alle huserer en håndfuld forskellige udgaver af os selv, som ofte ligger i åben krig med hinanden.

Line Knutzon har ført krigen ind på Betty Nansen, hvor hun sammen med Elisa Kragerup har omsat vores indre slagmark til en hylende morsom, surrealistisk inspireret crazy-komedie, der med Lars Ellegaard i topform får latteren til at rulle hele vejen op og ned ad Frederiksberg Allé.

Det er åndssvagt sjovt og tilmed begavet samtidssatire i en SoMe tid, hvor jeg’et er så overeksponeret og det måske går lidt for stærkt med at have de rigtige holdninger og gøre sig selv mere tjekket, end man er.

Læs anmeldelsen her. https://detskuduse.dk/2020/09/29/livstidsgaesterne-paa-betty-nansen/

VINDER ÅRETS SANGER: LEA THIIM HARDER

THE BODYGUARD – TRÆFSIKKER PARTYMUSICAL FOR FULD DRØN

Hvis du kommer for at kloge dig på finkultur, så bliv hjemme. The Bodyguard – The Musical er et toptrimmet underholdningsprodukt, en velsmurt showmaskine, der i dén grad står og falder med sine solister med Andrea Lykke Oehlenschlæger som dødstruet popstar, og Lea thiim Harder som søster Nicky er man rent ud sagt i stjernegodt selskab.

Forestillingen er klædt på til narrestreger i en fejende flot videoscenografi på glidende megaskærme, der sejler lydefrit over scenegulvet med super flot animationsgrafik, der spænder fra opulent lysshow af Las Vegas typen til noget, der tangerer poetisk æstetik i scenen fra The Mayan natklub, som danner rammen om endnu et af de store sangnumre.

Alt super effektivt koreograferet og top spændstigt leveret af et sjældent energisk dance-crew af veltrimmede muskelhunde.

Der er fuld valuta for pengene på de forreste rækker om man så må sige. En af de kvindelige dansere havde en sixpack så knivskarp, at den var tydelig selv i en løstsiddende t-shirt. Der skal immervæk noget til…

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/11/16/the-bodyguard-the-musical-vejle-musikteater/

VINDER ÅRETS MANDLIGE HOVEDROLLE: ESBEN SMED

NOMINERET ÅRETS INSTRUKTØR:  MORTEN KIRKSKOV

FREMRAGENDE HAMLET

Hamlet er måske verdens mest opførte skuespil, og lig med en række ikoniske opførelser der har blåstemplet titelrolleindehaveren og katapulteret nye stjerner op på teaterhimlen. Således også ved denne stærkt imødesete premiere på Shakespeares Hamlet i Skuespilhuset, der i dén grad indfrier forventningerne.

Temaerne i Hamlet er på den ene side eviggyldige, på den anden side svært tidstypiske i en coronatid, hvor eftertanken banker på med spørgsmålstegn til materiel forbrugslykke – og etik fylder mere og mere for flere og flere.

At være eller ikke … kan i aktuel optik udlægges som et spørgsmål om selvrealisering – et spørgsmål om at tage styringen i sit liv, frem for, at det er andre, der sidder med hånden på rattet.

En tragisk thriller om at træffe de svære valg, om at kunne se sig selv i øjnene og være villig til at betale prisen herfor.

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/09/14/fremragende-hamlet-2/

Et tysk liv - detskuduse anmeldelse

VINDER ÅRETS KVINDELIGE HOVEDROLLE: KIRSTEN OLESEN

ET TYSK LIV – NAZI-DOKU I LANGSOM GENGIVELSE

Nazi-sekretæren Brunhilde Pomsel udfordrer selvtilstrækkeligheden i et noget langtrukkent lærestykke om, hvad der sker, når man bliver regimets logrende hale, og ender som medløber i dødsræset mod undergangen.

Nazismens uhyrligheder efterlader spøgsmålet om, hvordan det kunne gå så galt i et ellers oplyst og kultiveret samfund. Kunne det have været os, og kan det ske igen?
Skuespillet Et Tysk Liv, der er aktuelt i Skuespilhuset, er et lærestykke i, hvad der sker, når gode mennesker vender det blinde øje til.

Kirsten Olesen er Brunhilde Pomsel i et Tysk Liv, som er en dramatisering af den østrigske 2015-dokumentar om den tidligere sekretær for Hitlers propagandaminister Josef Goebbels,
og leverer en fornem præstation som den fortællende Brunhilde Pomsel, der hverken er nazist eller interesserer sig synderligt for politik, men blot er glad for at have et godt, velbetalt job, som hun passer engageret og professionelt, uden noget ønske om at stikke næsen i andre folks sager.

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/11/02/et-tysk-liv-i-skuespilhuset/

VINDER ÅRETS SÆR-FORESTILLING: EN FORTÆLLING OM BLINDHED

ISNENDE DYSTOPISK THRILLER I DIT INDRE TEATER

Dystopi er HOT, fordi vi har brug for at spejle vores angst, vrede og usikkerhed i fortællinger, der ligner coronaens disruption af vores liv. Teater Sort/Hvid rokker ved grænserne for teaterformatet i et nytænkende 4D-teater med grumme gys og fuld knald på effekterne

Du befinder dig i en celle på et nedlagt hospital. Du er indespærret. Med hvem? Hvor længe? Hvad sker der?

En uforklarlig epidemi af blindhed har ramt byen. Befolkningen mister synet. I et forsøg på at bryde smittekæderne, griber myndighederne til internering af borgerne. Du er en af dem. Du ligger blindet og hjælpeløs på din feltseng og mærker magtesløsheden på din egen krop, når empatien krakelerer og et samfund i nedsmeltning begynder at vise sit grimme ansigt.

En Fortælling Om Blindhed er et dance macabre-mix af film og serier som Contagion, The Rain, Susanne Biers bind-for-øjnene-film Bird Box og The Road, for nu bare at nævne nogle stykker i genren.

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/11/05/en-fortaelling-om-blindhed-teater-sort-hvid/

NOMINERET ÅRETS MUSIK-FORESTILLING: OLIVER

DRØN CHARMERENDE MUSICALHIT

Der er feelgood for hele familien i den stort opsatte musical Oliver på det ny teater.
En rørende og drøn-charmerende gavtyvekomedie, fuld af ørehængere, overdådig scenografi og fængende, festlige dansenumre, der trækker taktfaste klapsalver fra et begejstret premierepublikum..

Værtshus nummeret Oom-Pah-Pah, der kickstarter anden akt, er slet ikke til at modstå med dans på bordene, masser af fysik og sus i skørterne. Bravo!

Mit favoritnummer denne aften var dog det uovertrufne gavtyvenummer Kom Her, Slå dig Ned, hvor den lystige drengebande og hele ensemblet (30 skuespillere sangere og dansere!) forfører vores unge Oliver til at blive en del af Mr. Fagins børnehær af lommetyve og lurendrejere.

Dette nummer er musical, når det er allerbedst – et kæmpe dansenummer med forrygende musik og et mægtigt drive i en prægtig scenografi, så man bli’r helt glad i låget. Det går lige i hjertet og man behøver ikke intellektualisere mere over det – bum!

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/09/18/oliver-paa-det-ny-teater/

NOMINERET ÅRETS MUSIK-FORESTILLING: C.V. JØRGENSEN TEATER-KONCERT

PERLER UDEN SNOR

Det er risky business at lege med arvesølvet, som Cederholm & Co. gør med C.V. Jørgensens sangskat i den nye teaterkoncert, der forløses smukt i en stribe af fængende, forrygende, fabulerende glimt – men nok også savner en rød tråd til at binde en sløjfe på det hele.

Nikolaj Cederholm opfandt teaterkoncert-formatet tilbage i 90’erne, hvor Gasolin’ på Dr. Dantes Aveny og senere på Østre Gasværk blev et sensationelt nybrud med sit flabede mix af syrede tableauer og velkendt rockmusik i vilde nyfortolkninger.

Formatet udfordrer ideen om et stramt, konceptualiseret narrativ og noget så oldschool og konformt som en pointe at sende publikum hjem med.

Opskriften hedder afsted ud over heden og så kan man jo selv samle pointerne op rundt omkring i rocklyrikken, mens scene efter scene bare suuuser forbi som et facebook feed – som perler på en snor eller måske rettere uden en snor

Således også i CV Jørgensen teaterkoncerten, der præsenterer en række perler fra CV’s repertoire, i en strøm af herlige iscenesættelser, der swinger fra det melankolsk medrivende til det ryggesløst rockende – over tilbagelænet, dampende, svajende jazz-feel a la Ricky Lee Jones og k. d. lang, der f.eks. får en sang som Det Ganske Lille Band til at lyde som taget ud af HBO serien True Detective med sin spøgelsesagtige slo-mo tilsat cararet-scenografi og jordfarvet look.

Læs anmeldelsen her: https://detskuduse.dk/2020/08/18/cv-joergensen-teaterkoncert-paa-aarhus-teater/